Sjöpolisen redo inför midsommar i Stockholms skärgård

Sjöfylla, artikel om alkohol på sjön. Med på bild sjöpolis Niklas Sjönell.
Under midsommar kommer sjöpolisen, där Niklas Sjönell är inspektör, sätta in full styrka för att kontrollera sjönykterheten.
Sjöpolisen har full beredskap under midsommar, för att stoppa sjöfylleriet.
Andreas Tjulander, båtintresserad, har sin uppfattning klar:
– Skepparen ska alltid vara nykter.

En kylig vind blåste i hamnen i Fisksätra i onsdags.

En av få som befann sig i hamnen denna onsdagsförmiddag var Andreas Tjulander som höll på med snickeriarbete på en båt.

För ett kort ögonblick avbröt han sig, för att svara på tidningens frågor.

Ska man få dricka alkohol på sjön?

– Nej, det är inte bra.

Andreas Tjulander vid Fisksätra marina. Sjöfylla, artikel om alkohol på sjön.

Andreas Tjulander.

”En starköl är max”

En starköl kan vara maxkonsumtion, tyckte han. Men med ett stort undantag, minst en av de som befinner sig ombord ska inte dricka alls, den som står bakom ratten eller sitter vid styrstången. 

– Skepparen ska alltid vara nykter.

Ökar vid midsommar

Niklas Sjönell är inspektör vid sjöpolisen. Under midsommar är sjöfylleri något som brukar öka i omfattning, enligt Niklas Sjönell.

Sjöpolisen kommer under midsommar att ligga i beredskap med full styrka ute i Stockholms skärgård, vilket innebär att mellan fem och sex patrullbåtar kommer att genomföra kontroller av sjönykterhet.

Sjöfylla, artikel om alkohol på sjön. Med på bild sjöpolis Niklas Sjönell.

Niklas Sjönell.

Vanliga bortförklaringen bland sjöfyllerister

Ibland kan det enligt Niklas Sjönell uppstå situationer där de som är ombord på båten, och där det finns misstanke om sjöfylleri, skyller på varandra vem som kört båten:

– För oss är det sällan problem att göra bedömningen om någon är berusad. Till stor del används alkometrar eller så bedömer vi felbeteende.

Sjönell påpekar att i sådana situationer kan även andra än föraren dömas för sjöfylleri.

Hans uppfattning är trots allt att färre ger sig ut på sjön med alkohol i kroppen. 

– Jag tror att lagstiftningen har betydelse.

2010 trädde en ny lagstiftning i kraft, där en promillegräns för sjöfylleri av normalgraden infördes på 0,2 promille alkohol i blodet för båtar längre än tio meter eller som kan gå fortare än 15 knop. Tidigare fanns ingen fast promillegräns.

Rådet Sjönell skickar med inför midsommar är helt enkelt att inte framföra båten onykter på sjön.

Sjöfylla, artikel om alkohol på sjön. Med på bild sjöpolis Niklas Sjönell.