Sju fartkameror sätts upp i Haninge

Sänker antalet döda i trafiken med 20–30 procent, enligt Trafikverket.
Sänker antalet döda i trafiken med 20–30 procent, enligt Trafikverket.
Tre hastighetskameror har satts upp längs Gudöbroleden.

– Det är en olycksdrabbad väg, säger Anna-Sofia Welander vid Trafikverket.

Dessutom har det blivit tätare med ­kameror på väg 227.

Fyra fartkameror har placerats ut längs väg 260, Gudöbroleden. Tre av dem står i Haninge och en i Tyresö. Kamerorna är ännu inte påslagna, utan väntar på att el ska dras fram.

Kamerorna på Haningesidan är placerade i Gudö, Vendelsö och Söderby.

Dessutom har det satts upp fyra nya kameror på väg 227, mellan Jordbro och Dalarö.

Det är Trafikverket som beslutar om hastighetskameror och sätter upp dem.

– Gudöbroleden är en av de vägar där det är höga hastigheter och många har blivit skadade. Svårt skadade dessutom, säger Anna-Sofia Welander, målstrateg för trafiksäkerhet på Trafik­verket.

Ett antal kriterier ska vara uppfyllda för att kameror ska sättas upp. Vägen ska vara olycksdrabbad och farterna höga.

– Gudöbroleden är en genomfartsväg. Det är ett problem att folk kör för fort där. Men jag tycker inte att den utmärker sig när det gäller olyckor, säger Johan Kust, tillförordnad trafikgruppschef vid polisen.

Han menar dock att såväl fortkörningar som ratt­onykterhet är stora problem på vägen.

– Står vi där en fredags- eller lördagsnatt stoppar vi alltid en massa personer. Folk kör påverkade och det är grava hastighetsöverträdelser, säger Johan Kust.

Enligt Trafikverket beräknas fartkamerorna minska antalet döda i trafiken med mellan 20 och 30 procent.

– Vi ser väldigt goda resultat i de utvärderingar vi har gjort. Kamerorna räddar många liv och har en bra effekt när det gäller att få ner hastigheten, säger Anna-Sofia Welander.

Kritiken mot hastighets­kameror är att farten blir ryckig, att folk saktar ner framför kameran för att sedan gasa på igen. Vad säger du om det?

– Utredningarna visar att hastigheten sjunker på hela sträckan, även mellan kamerorna. Sedan kanske många bromsar ner ännu mer framför kameran.