Sjukt dålig brevutdelning

Tomt på hallmattan igen. I sommar har företagaren Robert Lagnehamn i Ör vid flera tillfällen fått vänta flera dagar på att viktig post ska nå fram till honom.
Tomt på hallmattan igen. I sommar har företagaren Robert Lagnehamn i Ör vid flera tillfällen fått vänta flera dagar på att viktig post ska nå fram till honom.
Postutdelningen i Sundbyberg och Solna har strulat under sommaren.

Anledningen: Brevbärare har varit sjuka.

– Det kan vara ganska irriterande när man väntar på något speciellt, säger Robert i Ör.

En av dem som fått vänta länge på sin post är företagaren Robert Lagnehamn i Ör.

– Jag har fått vänta många dagar på ett kontrakt som skulle skrivas på. Min kund blev inte jätteglad över att jag inte svarade. Under sommaren var det värst, då kunde posten dröja en vecka, säger han.

Den torsdag Lokaltidningen Mitt i träffar Robert möter vi brevbäraren som kommer med tisdagstidningen. Tidigare har påminnelseavgifter kommit före fakturor om trängselavgift. Robert är en av dem som klagat hos kundtjänst.

– Då svarar de att brevbäraren är sjuk. Det är ju inte brevbärarnas fel, men det kan vara ganska irriterande när man går och väntar på något speciellt, menar Robert.

En annan drabbad är advokat Jens Ericsson-Rindö på Advokatfirman Rätt & Råd på Råsundavägen.

– Vi är ju beroende av att få handlingar omgående. Det kan vara handlingar från åklagare, polisprotokoll eller brådskande migrationsärenden som vi måste gå igenom snabbt.

När han ringt och klagat har även han fått höra att brevbäraren varit sjuk.

I Råsunda bor också Monica Roxenvik-Sundh.

– I förra veckan fick jag ett brev med foton från min 75-årsdag. Det brevet hade min väninna skickat till mig den 29 juli. Det tog två och en halv vecka att få det, för det hade först gått tillbaka till henne så hon fick posta det igen. Ska det verkligen vara så? säger Monica.

Hon har bokfört allt strul hon haft med posten under sommaren.

– Jag skulle även ha varit på S:t Eriks ögonsjukhus den 6 augusti, men den kallelsen har jag inte fått. De skulle ha 350 kronor för uteblivet besök. Det slapp jag tack och lov betala, säger hon.

PostNord, före detta posten, uppger att man haft en del inkörningsproblem sedan flytten till Rosersberg tidigare i år. Det har också varit problem med sjukdom hos brevbärarna, berättar Kjell Björklund, områdeschef för västra Stockholm.

– Vi delar alltid ut posten, men enskilda dagar kan det hända att vi inte kan dela ut allt, om till exempel en port är låst, om markarbete eller renovering hindrar att vi kommer fram eller om vi får akut hög sjukfrånvaro. Till exempel har vi haft några sådana dagar under sommaren med hög sjukfrånvaro i Sundbyberg.

I Råsunda har PostNord haft problem med många sjuka och svårighet att få in vikarier.

Enskilda långa förseningar av post kan det finnas flera förklaringar till, enligt PostNord, så som felaktig adress eller felaktig utdelning.

Fakta

Lagen kräver postgång varje vardag

Enligt regelverket ska PostNord (gamla Posten) dela ut brev fem dagar i veckan.

”Vanliga” brev ska vanligtvis delas ut dagen efter att de postats.

I undantagsfall kan den dagliga utdelningen fallera, exempelvis på grund av akut sjukdom.

Eftersom detta strider mot reglerna får det inte ske för ofta och absolut inte sättas i system.

Källa: Post- och telestyrelsen