Hon efterlyser fyrhjulsdrift på ambulanser

Sjuksköterskan Christine Lorne anser att alla ambulanser borde ha fyrhjulsdrift
Sjuksköterskan Christine Lorne anser att alla ambulanser borde ha fyrhjulsdrift
I vintras fastnade hon med ambulansen i Nacka. Nu närmar sig en ny vinter och risk finns att ambulanser åter fastnar i snön.
Ambulanssjuksköterskan Christine Lorne ser gärna fyrhjulsdrift på alla ambulanser.

Onsdagen den 9 november 2016 är en dag Christine Lorne sent ska glömma.

Hon och en mängd med andra bilister i Storstockholm fastnade eller sladdade då runt med sina fordon i snön som vräkte ned denna morgon.

För Christine Lornes del innebar det en extra frustration då hon kör ambulans, bland annat i Nacka.

I dag, snart ett år senare och en annalkande vinter, ser Christine Lorne gärna att ambulanserna i länet utrustas med fyrhjulsdrift, för att klara extrema väderförhållanden men också för patienternas och arbetsmiljöns skull.

Christine Lorne jobbar som ambulanssjuksköterska i Nacka

En del har fyrhjulsdrift

Länets ambulanser är i dag delvis utrustade med fyrhjulsdrift men långt ifrån alla. Under en vanlig dag täcker drygt 70 ambulanser länet, från Hallstavik till Södertälje.

Det största ambulansbolaget, landstingets bolag Aisab, körde den där novemberdagen för ett år sedan med ett 40-tal ambulanser, varav tio ambulanser hade fyrhjulsdrift.

Mitt i: Varför ska alla ambulanser ha fyrhjulsdrift?

– Jag tycker att det handlar om en arbetsmiljöfråga och patientsäkerhet, säger Christine Lorne. I dag är ambulansen som en liten akutmottagning, men om vi inte kommer fram kan vi inte hjälpa. Även om det inte är snökaos kan det var lerigt och ambulanser fastnar.

Fastnar i leran

Christine Lorne säger att hon själv inte har drabbats av att ha fastnat med ambulanser i leran men vet kollegor som gjort det. Då har brandkåren fått rycka ut och dra loss ambulansen.

När Mitt i pratar med landstinget säger Hesam Akbari vid myndighetens presstjänst att det är upp till respektive ambulansbolag att bestämma om deras ambulanser ska vara utrustade med tvåhjuls- eller fyrhjulsdrift.

I dag finns fyrhjulsdrift på en del ambulanser men inte alla.

”Fungerar ute i landet”

Christine Lorne tycker att alla ambulanser borde ha fyrhjulsdrift, även om ambulanserna blir tyngre och ställer större krav på förarna:

Det verkar fungera med fyrhjulsdrift ute i landet på många ställen där personalen har B-körkort. Det vore märkligt att det inte går att köra med i Stockholm.

– Det verkar fungera med fyrhjulsdrift ute i landet på många ställen där personalen har B-körkort. Det vore märkligt att det inte går att köra med i Stockholm.

Vill ha nationell översyn

Hon säger att det skulle behövas en nationell översyn av ambulanserna, så att ambulanssjukvården blir mer jämställd.

Frivilliga hjälper Christine Lornes ambulans komma loss ur snömassorna den 9 november 2016. Foto: Bonnie Krantz.

När hon själv fastnade i snön med sin ambulans i Nacka den där kaotiska novemberdagen förra året blev hon och de som hjälpte henne med att knuffa loss ambulansen filmade, en film som Christine Lorne har hört att landstinget visat på en konferens för att visa på vikten av att medborgarna ställer upp och hjälper varandra.

Mitt i: Vad tänker du om du har blivit en ‘reklampelare’ i sammanhanget?

– Jag tänker inte så mycket om det, att det är fint om människor hjälps åt och finare om ambulansen kom fram.

Landstinget är på gång att göra en ny upphandling av ambulanser. Upphandlingen ska vara klar inom kort. Vilka krav landstinget har på de ambulansföretag som vill köra ambulans i länet är än så länge hemligt.

”Ställer krav på personal och bilar”

Marie Ljungberg Schött (M), är akutsjukvårdslandstingsråd:

– Generellt kan jag säga att det ska vara lätt för ambulanserna att komma fram. Det ställer krav både på personalen och på bilarna, säger Marie Ljungberg Schött.

Om det som hände Christine Lornes ambulans den 9 november 2016 säger Marie Ljungberg Schött:

– Det var beklagligt, men det var en dag av 365. Men så klart vill vi att bilarna ska komma fram.

Ny upphandling

För närvarande arbetar landstingets tjänstemän med en ny upphandling av ambulanser. Än finns inget tjänsteutlåtande men Marie Ljungberg Schött säger att frågan är viktig:

Vi har gått ut brett och frågat både de företag som kör ambulanserna, medarbetare och politikerna om deras synpunkter. Fyrhjulsdrift är en sak vi tittar på.

– Vi har gått ut brett och frågat både de företag som kör ambulanserna, medarbetare och politikerna om deras synpunkter. Fyrhjulsdrift är en sak vi tittar på.

För- och nackdelar

Marie Ljungberg Schött säger att det finns såväl för- som nackdelar med fyrhjulsdrift.

Med fyrhjulsdrift blir ambulanserna tyngre, ambulansförarna måste i så fall ha behörighet att köra ett tyngre fordon, och det är också en fråga om vilken utrustning ambulanserna ska ha i övrigt, utrustning som också den väger och som kan göra att bemanningen i ambulansen måste ändras för att ambulansen inte ska bli för tung.

Ljungberg Schött tror att ambulanserna kommer att klara den kommande vintern bra:

– Man kan vara trygg, vi har 75 ambulanser i Stockholm. Ambulanssjukvården fungerar bra.

Christine Lorne ser med förväntan fram mot vilka krav politikerna kommer att ställa på de ambulanser som håller på att upphandlas