Hemtjänsten gick till fel person fem gånger

Den äldre hade ramlat och tryckte på trygghetslarmet fem gånger utan att få hjälp.
Den äldre hade ramlat och tryckte på trygghetslarmet fem gånger utan att få hjälp.
Fem gånger tryckte en äldre person på trygghetslarmet. Och varje gång gick personal från hemtjänstföretaget till fel person.
Äldrenämnden i kommunen har nu anmält det som hänt enligt Lex Sarah.

I höstas ramlade en äldre person i Sundbyberg i sitt hem och tryckte på trygghetslarmet. Larmoperatören ringde då till hemtjänstföretaget och förmedlade muntligen namnet på den som larmat. Efter det skickade de ett sms med samma information.

Här någonstans blev det ett missförstånd och hemtjänsten begav sig till fel person. Samma sak hände ytterligare fyra gånger när den äldre larmade.

Misstaget upptäcktes av hemtjänstföretagets egen administratör som kontaktade personalen, vilka då gick till rätt person.

Kommunens äldrenämnd anmälde den 21 november i fjol det som hänt till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

I anmälan skriver de bland annat att ”konsekvenser förutom lidande för kunden kan vara ett eventuellt behov av en ny knäprotes på grund av skador som kund ådrog sig vid fallet”.

Under IVO:s utredning har nu larmoperatören ändrat sina rutiner och skickar nu sms med fullständigt namn plus adress till hemtjänstföretaget, när någon larmar. Efter det ringer de och förmedlar samma information.

För att misstaget inte ska ske igen ska nu även hemtjänsten checka in på den äldres larm när de kommer fram till den som larmat för att larmoperatören ska kunna kontrollera att de varit hemma hos rätt person.

IVO har nu avslutat ärendet, och kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder.