Starbrink om SLL:s otydlighet: Klart en brist

Anna Starbrink
Anna Starbrink (L), sjukvårdslandstingsråd.
Hundratals stockholmare har de senaste åren rest till Köpenhamn för att få svettbehandling, samtidigt har likvärdig vård funnits på Karolinska och i Uppsala. Anna Starbrink (L) säger att landstinget har brustit om stockholmarna inte vet om att vården finns här hemma.
Fakta

Mitt i granskar #svettnotan

Den här artikeln ingår i en artikelserie. Läs mer här:

Uppföljande artiklar på granskningen:

När Mitt i Stockholm pratar med patienter som rest från Stockholm till Svedkliniken i Köpenhamn framgår en viss förvirring kring vilken vård som finns i Sverige och vad den kostar. Så här säger några av dem:

– Landstinget har brustit i sin information. Det här systemet är helt omöjligt att förstå.

– Har hört att vissa fått vården gratis i Stockholm men jag har inte förstått hur. Klart att jag hellre gjort det här än att ta ledigt en dag och köpa en flygresa till Köpenhamn.

– Aldrig hört talas om Uppsala, varför har ingen sagt det?

– Karolinska? Vad jag förstått skulle det kosta mig massor.

Det här systemet är helt omöjligt att förstå.



Enligt landstingen i Stockholm och Uppsala kostar vården hos dem inte mer än patientavgiften på 350 kronor.

– Om patienter inte känner till att de kan få vård här så är det klart en brist. Det man ska göra är att vända sig till sin husläkare och vad jag vet är det ingen kö till Karolinska, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

Är det för svårt att få vård på traditionellt vis med husläkare och remiss och att många därför lockas till en privatklinik utomlands? 

– Jag tror att många har stort förtroende för sin husläkare men kanske vet man inte att det är första instansen. Man kanske nås av en aggressiv marknadsföring från privata vårdgivare i andra länder, säger Anna Starbrink (L).


Johan Bratt

Johan Bratt, chefsläkare Stockholms läns landsting.


Johan Bratt, chefsläkare och chef för landstingets medicinska stab, tycker inte att det är för svårt att gå via vårdcentralen.

– Nej, om patienten behöver specialist remitteras patienten vidare, säger Johan Bratt.

Kunde landstinget ha informerat bättre om vilka alternativ som faktiskt finns? 

– Landstingets information gällande hyperhidros finns att tillgå på 1177. Där finns information om vilken behandling som finns, säger Johan Bratt.

Det är inget som vi vill mörka.

Carl Swartling, läkare och styrelseordförande för det bolag som äger Svedkliniken i Köpenhamn, säger att de har skickat många patienter på remiss till Karolinska och Uppsala från deras mottagning i Stockholm.

– Kommer du på nybesök så talar vi om alternativen. Det kan ju ändå bli fel i kommunikationen så att patienten inte förstod, men det är inget som vi vill mörka, säger Carl Swartling.


Läs också: Kliniken: ”Landstinget är opålitligt”