Hon kan inte kontrollera hemtjänst-fakturor

Anna-Lisa Östberg förstår inte varför det ska vara så svårt att få en specificerad faktura
Anna-Lisa Östberg förstår inte varför det ska vara så svårt att få en specificerad faktura
Anna-Lisa Östberg, 89, upprörs över fakturorna från hemtjänsten. Orsak: Det är omöjligt att kontrollera vad kommunen tagit betalt för.
– Det här är inte klokt, säger hon.

Anna-Lisa Östberg, 89, bor i en ljus lägenhet på Hägerstenåsen. Hon är snabb i tanken, men kroppen kärvar en del. Därför har hon städning en timme varannan vecka och dusch en gång i veckan.

Anna-Lisa har dock märkt att avgifterna skiljer sig kraftigt mellan månaderna.

Även om hon tar med i beräkningen att månaderna är olika långa och att städningen kan infalla två gånger ena månaden och tre den andra, tycker hon att det varierar för mycket.

– Det kan skilja 250 kronor, men vad det beror på får jag inte veta, Det går inte att utläsa av fakturan, säger hon.

Det är så nonchalant, man blir behandlad som mindre vetande

Anna-Lisa Östberg

Förutom kostnaden för trygghetslarmet är inget specificerat. Det står bara  ”insatser utförda av Hägerstensåsens hemtjänst” och vad hon ska betala.

– Det står inte ens vilken typ av insats det gäller eller när den utförts. Det är så nonchalant, man blir behandlad som mindre vetande på grund av sitt födelsedatum.

Hon tillägger:

– Om du anlitar en hantverkare, så skulle du väl aldrig acceptera att inte få veta vad du betalar för? Varför ska det vara annorlunda med hemtjänst? Jag skrev om det här på Facebook och det var många som höll med, säger hon.

Många äldre klagar

Äldreförvaltningen bekräftar det här inte är ett ”helt ovanligt klagomål”, men att det visat sig vara svårt att göra fakturorna tydligare.

Vill man kontrollera att man betalar rätt avgift måste man själv ringa till hemtjänstutföraren och begära ett utdrag.

Men ska det behöva vara så krångligt att få en tydlig faktura? Mitt i ringer Torun Boucher, ordförande i äldrenämnden (V).

– Det tråkiga svaret är att vi upphandlat det här ekonomisystemet och att det inte går att göra justeringar i det. Jag vet inte varför vi upphandlat ett så fyrkantigt system, men jag ska titta närmare på avtalet.

Ska man inte kunna se på sin faktura vad man betalat för?

– Jo, jag håller med om att det borde vara tydligare, jag vill själv se vad jag betalar för.

Torun Boucher påpekar att man aldrig riskerar att få betala en högre avgift än den man har i sitt biståndsbeslut. Däremot kan beloppet bli lägre, ifall man själv bokat av hjälpen eller att den uteblivit av andra skäl.

Men vad ska Anna-Lisa Östberg och andra äldre göra?

– Det är inte de som ska göra något. Det är väl jag som ska försöka göra något åt det här, säger Torun Boucher.