Så många nya ambulanser får länet

Länet ska få fler ambulanser
Länet ska få fler ambulanser
Stockholms län får tio nya ambulanser.
Även en helt ny slags ambulans som tidigare inte funnits i Stockholms län, för patienter som väger 200 kilo eller mer, ska köpas in.
Däremot ställer landstinget inga krav på att samtliga ambulanser ska ha fyrhjulsdrift.

Beslutet om upphandlingen av ett nytt ambulansavtal togs av landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd i tisdags och blev offentligt i fredags.

– Jag är jättestolt över det här beslutet, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

Tio nya ambulanser

Upphandlingen innebär att länet ska få tio nya ambulanser, totalt 83 ambulanser, fem nya transportambulanser mot dagens tre, ytterligare en ambulans som kan köra över länsgränsen till totalt två ambulanser, samt en helt ny sorts ambulans, för patienter som väger 200 kilo eller mer.

– Det behovet har vi sett ökat och de patienterna har självklart rätt att få hjälp, säger Marie Ljungberg Schött.

Landstinget ställer vissa krav på fyrhjulsdrift på ambulanserna.

Minst 22 ska ha fyrhjulsdrift

Av de 83 ambulanserna ska minst 22 ambulanser ha fyrhjulsdrift. Ambulanserna med fyrhjulsdrift ska vara tillgängliga dygnet runt.

Krav ställs också på att 70 procent ambulanspersonalen ska vara tillsvidareanställd, ha en viss schemaläggning, och erbjudas kompetensutveckling. Varje ambulans ska liksom tidigare vara bemannad med en specialistsjuksköterska och en undersköterska. Båda ska kunna köra ambulansen.

Kan tänka om

Landstinget har inte sagt hur mycket ambulansverksamheten får kosta. Drar kostnaden i väg allt för mycket får landstinget tänka om, säger Marie Ljungberg Schött, men hon tror inte att det ska gå så långt.

Dagens ambulansavtal kostar landstinget 520 miljoner kronor per år.

– Nu blir det en lite ökning. Hur mycket, det får vi se, säger Ljungberg Schött.

”Bättre än tidigare”

Dag Larsson (S), är oppositionslandstingsråd. Han tycker att villkoren som ställs i upphandlingen är bättre än de villkor som gäller i ambulanssjukvården i dag.

– Tidigare har landstinget gått på lägsta pris.

Något som i sin tur har lett till sämre arbetsvillkor för personalen, enligt Dag Larsson.

Han ser dock brister i de krav som nu ställts:

– Det jag saknar är att man inte ställer krav på kollektivavtal, det saknar jag verkligen. Sedan tycker jag att man är för blygsamma när det gäller fyrhjulsdrift.

Han tycker att minst hälften av ambulanserna ska ha fyrhjusdrift.

Marie Ljungberg Schött säger i en kommentar att landstinget nu säkerställer att cirka femtio procent av ambulanserna som rullar på gatorna kommer att ha fyrhjulsdrift och att det är det viktigaste.

Schött Ljungberg håller inte med Dag Larsson om kollektivavtal:

– Kollektivavtal tycker inte vi man kan ställa krav på i den här typen av upphandlingar, däremot ställer vi krav på att personalens arbetsmiljö ska förbättras.

Det nya ambulansavtalet är tänkt att tas i drift 1 februari 2019.

Avtalet löper på fyra år och tio månader och kan förlängas tre år.

I dag kör Falck, Samariten och landstingets bolag Aisab ambulanssjukvården i länet.