Min lokala hjälte

Nu ska patienter börja trycka in sina besvär

Emma Wikell, enhetschef på Rudans vårdcentral.
Emma Wikell, enhetschef på Rudans vårdcentral, framför de nya pekskärmarna på Rudans vårdcentral.
Rudans vårdcentral vid Handens sjukhus blir först i södra Stockholm med digital lättakut.
Rudans vårdcentral vid Handens sjukhus blir först i södra Stockholm med digital lättakut.
Vid Rudans vårdcentral i Handen möts du inte längre en kö på lättakut – utan en pekskärm. Där du själv trycker in dina problem –  som går direkt till sköterskan och läkaren.

Den 10 november öppnade Rudans vårdcentral vid Handens sjukhus upp sin digitala lättakut.

Sedan tidigare har Praktikertjänst, som driver Rudans vårdcentral, öppnat en digital lättakut i Linköping.

Det är aktuellt även i norrort, men Haninge och Rudans vårdcentral blir först ut i södra Stockholm med det.

I korthet går det ut på att patienten, i stället för att ställa sig i kö, trycker in sina besvär på en pekskärm.

Informationen åker rätt in i systemet och in i patientjournalerna. Syftet är att minska köerna och den traditionella medicinska rådgivningen, för att i stället lägga mer krut på att behandla patienten.

Stunden vid pekskärmen ska bara ta några minuter.

– Poängen är hög tillgänglighet för patienter. Alla de  frågorna som läkarna eller sköterskorna normalt ställer kan patienten nu svara på redan innan de träffar oss. Dokumentationen går ju snabbare, säger Gregor Bergquist, chef på Rudans vårdcentral.

Sköterskan Sandra Renard och vårdcentralchefen Gregor Bergquist.

Sköterskan Sandra Renard och vårdcentralchefen Gregor Bergquist.

Han menar att de har samma utmaning som nästan alla vårdcentraler i Sverige:

– Antingen har man haft en öppen mottagning som varit bra, men blivit överbelastad. 60 personer kan ju ha väntat i korridoren. Eller har man haft telefontider, men då har tiderna tagit slut.

 

 

 

 

Det är väldigt enkelt och går på några minuter. Det är mest ”ja” och ”nej”, men man kan också ange något under ”övrigt”.
Sandra Renard, sköterska på Rudans vårdcentral

 

 

– Det här är ett system som underlättar utan att man bara tillför mer resurser. Resurser är ju begränsat, och det är ju landstinget som styr över dem.

Läs mer: Lättakuten i Västerhaninge stängs

Sandra Renard, sköterska på Rudans vårdcentral, säger att man ännu inte har någon statistik på hur patienterna i Handen upplever pekskärmen.

– Men vi tycker att rådgivningen via telefon minskat en del. Man får se längre fram om patienterna är nöjda. Hittills i höst är det mest föräldrar med sjuka barn som behövt hjälp av oss. Föräldrar blir ju väldigt oroliga då, säger hon.

Det är ingen risk att det blir fel när patienterna knappar in sina symptom?

– Nej, det är väldigt enkelt och går på några minuter. Det är mest ”ja” och ”nej”, men man kan också ange något under ”övrigt”, säger Sandra Renard.

När Mitt i går igenom landstingets budget för hälso- och sjukvårdsförvaltningen 2017 nämns framtida videosamtal med läkare hemifrån som en framtida behandling av lättare besvär, där alltså patienten inte alls behöver uppsöka vårdcentralen.

Testet skulle innebära att vårdcentraler på sina håll i Stockholm kan anses överflödiga.

Videosamtal med läkare i framtiden, är något för Rudans vårdcentral?

– Landstinget har inte kommit med någon information om det än, men det kommer säkert i framtiden på bred front, säger Gregor Bergquist.