Hon fick vänta en vecka på akuttid

Carina Carlsson.
Carina Carlsson.
Informationsskylt vid Trollbäckens vårdcentral.
Informationsskylt vid Trollbäckens vårdcentral.
Trollbäckens vårdcentral.
Trollbäckens vårdcentral.
Carina Carlsson.
Carina Carlsson.
I fyra veckor har det varit komplicerat för patienter vid Trollbäckens vårdcentral att boka en akuttid.
Tyresöbon Carina Carlsson hänvisades till webbokningen och fick tid först en vecka senare. Nu ber ansvarig vid vårdcentral om ursäkt.

Tyresöbon Carina Carlson ringde Trollbäckens vårdcentral i tron om att kunna boka en akuttid. Av telefonsvararen fick hon reda på att akuttider numera endast bokas via webben.

– Det är helt oacceptabelt, man ska kunna boka per telefon. Det finns människor som inte har en dator, men de måste ju också få hjälp, säger Carina Carlsson.

Enligt Stockholms hälso- och sjukvårdsförvaltning har Trollbäckens vårdcentral gjort fel. Det ska finnas möjlighet att få kontakt via telefon. Att Trollbäckens vårdcentral i fyra veckor hänvisat sina patienter till 1177.se fick hälso- och sjukvårdsförvaltningen reda på först i fredags tack vare en patient som hörde av sig.

Svårare få hjälp vid 7 av 10 vårdcentraler

– Det ska vara möjligt att komma i kontakt via telefon, det är själva grundförutsättningen för att kunna bedriva en vårdcentral. Man ska inte behöva vända sig till e-tjänster, säger Christoffer Bernsköld, på häls- och sjukvårdsförvaltningen.

”Det blev inte bra”

Verksamhetschefen för Trollbäckens vårdcentral, Annika Weiderling, skriver i ett mejl till Mitt i Tyresö att den nya rutinen inte blev bra. Ändringen berodde på nya direktiv från Stockholms läns sjukvårdområde (SLSO) som kom vid årsskiftet. Hon skriver:

”För att få upp ”statistiken” och följa direktiv från centrala ledningen gjorde vi på detta sätt. Det blev inte bra och jag tar på mig det. Jag vill passa på att be alla om ursäkt som har blivit upprörda, förvirrade och besvikna.”

Du har rätt att få kontakt samma dag, men inget krav på att du måste få en tid.

Akuttid: max 5 dagars väntan

Väl inne på 1177.se kunde Carina boka en akuttid först en vecka senare. Enligt Christoffer Bernsköld ska det ta max fem dagar att få en akuttid.

– Du har rätt att få kontakt samma dag, men inget krav på att du måste få en tid. Vårdcentralen ska bedöma hur angeläget det är och har du ett medicinskt behov så ska du få en tidigare tid än fem dagar.

Hur ska man kunna få en bedömning samma dag om de hänvisar till webbokning? 

– Nej det är väldigt svårt och det är därför vi ställer krav på att de ska kunna få telefonkontakt.

Efter att Mitt i Tyresö sökt vårdcentralens verksamhetschef under torsdagen ändrades telefonsvararen och Trollbäckens vårdcentral erbjuder återigen telefonkontakt och bokning av akuttider via telefon.