Dieselläckande båt sjunker i Årstaviken

Båten kantrade i lördags och sedan dess har det bara gått utför.
Båten kantrade i lördags och sedan dess har det bara gått utför.
Vita så kallade länsar ligger runt båten för att försöka förhindra att bensinen sprids.
Vita så kallade länsar ligger runt båten för att försöka förhindra att bensinen sprids.
Anders Sällström, på Södermalmspolisen, letar efter tjuvgods och spår efter ägarna.
Anders Sällström, på Södermalmspolisen, letar efter tjuvgods och spår efter ägarna.
Polisen gör en genomsökning av de illegala båtarna som ankrat vid piren.
Polisen gör en genomsökning av de illegala båtarna som ankrat vid piren.
Olja och diesel har läckt ut i vattnet.
Olja och diesel har läckt ut i vattnet.
Någon har döpt den illegala bryggan till "Oljebryggans hjältar".
Någon har döpt den illegala bryggan till "Oljebryggans hjältar".
En större och illegal båt sjunker just nu i Årstaviken, nära Södersjukhuset.
Bensin och diesel läcker ut i vattnet.
Staden har svårt att få bukt med problemet med de tjuvankrade båtarna.

I lördags kantrade en av de större båtarna, som ligger olagligt förtöjda vid den gamla oljepiren nedanför Södersjukhuset.

Här finns det sedan flera år tillbaka en ”pirathamn”, det vill säga någon som olovligt har byggt en flytbrygga där många sedan förtöjt sina båtar olagligt.

Sedan den större båten kantrade i helgen har det bara gått utför – och nu håller den på att helt hamna under vattenytan. Båten läcker samtidigt ut bränsle i Årstaviken. Man kan se oljiga rester på vattenytan längs med strandkanten.

– Det läcker väldigt mycket diesel och bensin, säger Anders Sällström, som leder trygghetsgruppen på polisen Södermalm.

Det här drar till sig missbrukare och kriminella. Det finns mycket illegal verksamhet här.

Anders Sällström, polisen

Polisen gjorde tillslag

Han och hans kollegor fanns under onsdagen på plats i pirathamnen för att leta spår på de illegala båtarna, där det uppenbarligen bor människor. Just i dag är dock bosättarna borta.

Polisen har de senaste månaderna haft en särskild koll på hamnen. Man har hittat en hel del tjuvgods, som runt 20 stycken stulna cyklar.

– Det här drar till sig missbrukare och kriminella. Det finns mycket illegal verksamhet här, säger Anders Sällström.

Anders Sällström, till höger, arbetar som polis i trygghetsgruppen på Södermalm.

Båten ska bärgas

Den som har ansvar att ta hand om den sjunkna båten är ägaren. Om denne inte vill ge sig till känna är det Stockholms stad som får ta ansvaret. En process som staden nu påbörjat.

– Båten kommer att bärgas. Men det kommer att ta lite tid. Först måste den tömmas och en annan båt som ligger i vägen måste först flytta på sig, säger Fabian Kjessler, enhetschef på exploateringskontorets markförvaltning.

Svårt att få bort båtarna

Att pirathamnen fått ligga kvar år efter år beror på att det är en minst sagt krånglig process att få bort de olagliga båtarna från Årstaviken. Det finns det inget ägarregister i Sverige för personbåtar, och utan kontakt med ägaren kan staden inte forsla bort båtarna.

Då kan staden göra sig skyldiga till brottet ”egenmäktigt förfarande”, ett tillgreppsbrott, och riskerar att bli stämda.

– Därför kan vi inte ta bort dem hur som helst, säger Fabian Kjessler.

Behövs nya lagar

Dagens lagstiftning gör det alltså svårt för staden att agera kraftfullt. En ny lag kan komma att hjälpa till att få bort de illegala båtarna, men den är skriven för illegala bosättningar på land och har ännu inte prövats på vatten.

– Vi ska se om vi kan att använda den, säger Fabian Kjessler.

Staden har även ett tätt samarbete med både Södermalmspolisen och sjöpolisen.

Lappar har satts upp i ett försök att få tag till ägarna till piratbåtarna.

Dyr nota för staden

Förra sommaren polisanmälde staden 29 tjuvankrade båtar i Årstaviken. De flesta av dem ligger fortfarande kvar.

Förutom att de tjuvankrade båtarna stör andra båtägare och förstör miljön så är båtarna också en dyr historia för staden. Det är polisen och kronofogden som avhyser båtarna, men det är Stockholms stad som får stå för kostnaden om båtens ägare är okänd.

Förra året kostade tjuvankrade båtar staden 1,2 miljoner kronor.