Min lokala hjälte

Ska spela med Leila K – igen

Rasmus Lindvall gillar att ropa in saker på auktion. Den katolska biskopstronen i bakgrunden är ett fynd från auktionshuset Kolonn vid Tuletorget.
Rasmus Lindvall gillar att ropa in saker på auktion. Den katolska biskopstronen i bakgrunden är ett fynd från auktionshuset Kolonn vid Tuletorget.
Det har gått över 25 år sedan de slog igenom med världshitten ”Got to get”.

Nu laddar Sundbybergaren Rasmus Lindvall, ena halvan av dj-duon Rob’n’Raz, för att åter stå på scenen med Leila K.

Vid Rasmus Lindvalls villa i Duvbo gräver byggarbetare ut marken för en tillbyggnad. Det ska bli 70 extra kvadratmeter för en studio och ett kontor. Därför är det ovanligt rörigt inne huset, berättar han.

Grundarbetet gör att byggdamm sprider sig över möblerna i vardagsrummet. I ett hörn står en imponerande biskopstron från 1600-talet som han har ropat in på auktion.

– Den ska få en schyst plats när allting är klart, säger Rasmus Lindvall som bjuder på kaffe i solskenet ute på verandan.

Den 11 juni ska han, Robert Wåtz och Leila K stå på Berns scen vid Denniz Pop Awards – en gala för att stödja svenska artister och producenter inom dansmusik­genren.

Det har gått 25 år sedan Rob’n’Raz senast uppträdde offentligt med Leila K. De var dansmusikpionjärer som släppt två singlar med rapparen Papa Dee. De satt i juryn för en raptävling som Leila K deltog i. Efter att hon kommit tvåa föreslog de ett samarbete vilket resulterade i ”Got to get”.

– Vi åkte på turnéer med henne till Europa, USA och Japan.

Men Leila El Khalifi var inte mentalt förberedd på framgången. Vid en folkparksturné i Sverige sommaren 1990 försvann hon plötsligt.

– Hon drog till Ibiza och kom inte tillbaka. Det blev inledningen på en strulig period och vårt samarbete avbröts, säger Rasmus Lindvall.

Under 1990-talet fortsatte han och Robert Wåtz att skriva musik och producera artister som Lutricia McNeal, D-Flex och DJ Mendez. De senaste åren har Rasmus Lindvall huvudsakligen försörjt sig genom sitt eget musikförlag och jobba som diskjockey.

– Jag är förläggare åt 30 upphovsmän. Jag hjälper till i den kreativa processen, kommer med tips och annat.

Allt började med att han gick på fritidsgården Stationsgården vid dåvarande Råsunda fotbollstadion. På torsdagar ordnades knattediscon och den 11-årige Rasmus brukade be att få vara dj.

– Du är för liten var det eviga svaret. Men en dag var de ordinarie dj:erna sjuka och fritidsledaren hade ingen annan. Jag sprang hem och hämtade mina skivor och det blev uppskattat.

Som 14-åring anlitades Rasmus Lindvall som dj på Knallhatten/Backpage i Bergshamra. Det var spelningar tre kvällar i veckan och hans föräldrar var oroliga. Men Rasmus lyckades övertyga dem om att få fortsätta så länge det inte gick ut över skolarbetet.

– Jag hade femmor i alla ämnen och det höll i sig.

Lite senare var han ofta dj på det klassiska danspalatset Lorry på Vega­gatan.

Om framträdandet med Leila K leder till något mer är för tidigt att säga.

– Vi gör den här grejen först. Det är inte uteslutet att vi gör något mer material ihop, säger Rasmus Lindvall.

Fakta

Gillar kvarteren kring Sturegatan och Järnvägsgatan

Om vänskapen med den avlidne låtskrivaren och producenten Denniz Pop:

”Han var en extremt duktig DJ och vi samarbetade om DJ-prylen. Ibland blev man dubbelbokad och då var han en sådan man kunde ringa.”

Om Sundbyberg:

”Sumpan har en förmåga att bygga smakfullt och inte så storskaligt. Jag gillar småstadskänslan och kvarteren kring Sturegatan och Järnvägsgatan.”

Om spelningen på Berns:

”Man vet aldrig om Leila dyker upp. Det är ett oskrivet blad. I fall hon inte kommer är det tråkigt.”