ANNONS

Så kan du åka om du ska med tåget i sommar

getingmidja
Järnvägen mellan Stockholms central och Stockholms södra stängs helt i sommar.
Så här ska du åka när det är dags.
ANNONS

Fjärrtåg utgår från Södra station, med några få undantag.

Regionaltåg utgår från Flemingsberg, med några få undantag.

Det är pendelns linje 40 och 41 (Södertäljependeln) som går via Flemingsberg.

Kontrollera alltid biljetten för att se vad som gäller.

Vallentunabon kan ta Roslagsbanan till Tekniska högskolan, t-bana till Centralen och sedan pendel. Den som ska med fjärrtåg åker kanske hellre vidare med t-banan till station Mariatorget och promenerar till Stockholm södra.

Järfällabor kan ta pendeltåget direkt till Stockholms södra, men får byta till Södertäljependeln om de ska med regionaltåg. Väsbyborna kliver på rätt pendel direkt.

Värmdöbon kan ta buss till Slussen, t-bana till Centralen och sedan pendel. Den som ska med fjärrtåg tar kanske hellre t-bana till station Mariatorget och promenerar till Stockholm södra.

ANNONS

Stockholmaren kan ta t-bana till Centralen och byta till pendel, eller ta t-bana till Mariatorget om de ska med fjärrtåg. Medborgarplatsens t-banestation ligger också nära. Buss 4, 74, 94 stannar på Rosenlundsgatan. Buss 55, 57,66 stannar på Timmermansgatan, om hörnet från Södra stations entré mot Swedenborgsgatan.

Haningebor kan ta pendel till Stockholms södra och kliva på fjärrtåget, eller byta till Södertäljependeln om de ska med regionaltåg.

Tyresöbor kan ta buss till Gullmarsplan, t-bana till Centralen och byta till pendel, eller kliver kanske hellre av vid Medborgarplatsen som ju ligger nära Stockholms södra.

Fakta

1871 gick det tio tåg på sträckan

Stockholm fick järnväg 1860. Då invigdes Västra stambanan mellan Göteborg och Stockholm.

Ändhållplats var Stockholms södra station vid Södra bantorget, nuvarande Medborgarplatsen.

Sex år senare invigdes Norra stambanan, som fick ändstation Stockholms norra, vid Norra bantorget.

Mellan den norra och södra stationen fanns ingen förbindelse förrän 1871. Då stod den så kallade Sammanbindningsbanan klar, med en tunnel under Södermalm och en bro över Riddarfjärden via Riddarholmen.

Samtidigt med banan invigdes Stockholms nya centralstation.

Då gick det tio tåg per dygn på sträckan. Innan Citybanan slutligen byggdes var man uppe i 550 tåg per dygn.

Citybanan togs i bruk 2017. Den nygamla sammanbindningsbanan ska kunna köras för fullt 2021.