En skadad efter att ammoniak läckt i ishallen

Abstract motion blur of a hockey player as he skates down the ice. Slight motion blur and shallow depth of field. ishockey genre
Det var när man borrade i isen som en slang gick sönder och började spruta ammoniak.
En man skadades i söndags i ishallen i Sundbyberg då han fått ammoniak över sig. "Det stinker kattbalja här inne i dag", säger Kent Nilsson, vaktmästare.

Det var när man borrade i isen för att fästa ett av målen, strax innan klockan 13 igår söndag, som en slang gick sönder och ammoniak sprutade upp.

En man ska då ha fått vätskan över sig och han kördes till ögonsjukhus av privatpersoner som befann sig i hallen. Mannen skadades dock inte allvarligt och är på benen på måndagen.

– Han hade tur och klarade sig bra och har varit här och fikat i dag. Han var snabb på att spola ögonen och ansiktet, säger Kent Nilsson, vaktmästare i Tulehallen.

Ytterligare en person fick andningssvårigheter och kördes till sjukhus för kontroll.

Risk att borra hål igen

Kent Nilsson är kritisk mot att man behöver borra ner pegs för att fästa målen i isen, då det under isen endast är en grusbädd, inte betong som under många andra hallar. Det gör att risken att man sticker hål på en slang med ammoniak – vilka kyler isen– är stor.

”Det stinker kattbalja här inne i dag.”

Ishallen utrymdes av polis under tiden som räddningstjänsten jobbade med att täta läckan. Hallen håller stängt även i dag, måndag, i väntan på att man fixar isen. Kent Nilsson hoppas att man kan öppna upp den i morgon igen.

– Det stinker kattbalja här inne i dag, men i övrigt är det ingen fara. VI har lagat slangen och lappat isen, men det tar ju ett tag innan det fryser.

Olyckan klassas som arbetsplatsolycka.