Äldre kläms i dörrarna – ska utbildas i hur man åker tåg

Karin Stråle är kritisk till äldre ska utbildas av Arriva. "De ska stå för säkerheten".
"12:an vågar vi inte åka längre", säger Karin Stråle som bor ett stenkast från stationen.
Flera äldre har skadats svårt när dörrarna på Nockebybanan plötsligt slagit igen. Nu håller Arriva, som kör tågen, utbildning i tågåkning för seniorer. Det väcker stor ilska.
– Det ska se till att 12:an är säker för oss att åka, säger Karin Stråle.

Att åka 12:ans spårvagn mellan Alvik och Nockeby kan vara en skräckfylld färd. Det fick en kvinna i 70-årsåldern erfara när hon för några veckor sedan var på väg in i tåget och dörrarna plötsligt slog igen. Kvinnan fastnade och fick åka ambulans till sjukhuset.

– Det var riktigt otäckt, säger Karin Stråle, vän till kvinnan, som uppger att hon är för skärrad för att ställa upp i tidningen.

Karin Stråle bor på seniorboendet SVPH i Nockeby backe, där många nu är oroliga för att åka spårvagn efter flera liknande händelser.

– Tolvan törs vi inte åka längre, säger hon.

Många klagomål på dörrarna

Det är inte första gången en äldre person fastnat i dörrarna på Nockebybanans tåg. 2003 bröt en 86-årig kvinna lårbenshalsen när dörrarna slog igen.

Nockebybanan.

En 86-årig dam fastnade i dörren på tåget och krossade en kota 2003. Foto: Stefan Källstigen.

Björn-Åke Juteby, säkerhetschef på Arriva, som sköter trafiken, säger att många resenärer har klagat på Nockebybanans dörrar. Främst äldre.

– Ibland när man är lite äldre så är man långsammare i sina rörelser. Då får man en stöt av dörrarna. Är man inte riktigt stadig så faller man, säger han.

Är det vanligt med skador?

– Det är väldigt vanligt med små blåmärken.

Dörrarna på Nockebybanan använder sig av så kallad frigivning. Det innebär att den som går på trycker på knappen för att dörrarna ska öppnas. Vid avfärd släpper föraren på frigivningen och dörrarna stängs. För att förhindra klämskador finns fotoceller, men under den korta tid som dörrarna slår igen kan resenärer skada sig. 

Enligt Björn-Åke Juteby är det dock seniorerna själva som måste bli bättre på att åka spårvagn för att undvika skador.

– Man måste vara noggrann när man stiger på. Ibland är man lite sen och tror att man ska hinna med. Det är som på tunnelbanan, folk nästan kastar sig in.

Men det gör väl inte de äldre?

– Jo då, de också. De sätter in en krycka, en käpp eller en fot.

Trots upprepade olyckor har inget gjorts åt de farliga dörrarna. Istället ska Arriva hålla en utbildning för seniorerna på boendet SVPH.

Äldre förstår inte alltid tekniken. Det är inte lätt

Björn-Åke Juteby

– Vi ska tala om resenärssäkerhet när dörrarna stängs och hur det fungerar. Lite som man gör med barn. Äldre förstår inte alltid tekniken. Det är inte lätt, säger Björn-Åke Juteby.

Behövs verkligen det – de här personerna har ju åkt kollektivt hela livet?

– Genom kunskap så tror jag att man kan skydda sig, säger Björn-Åke Juteby.

Utbildning upprör resenärer

Karin Stråle upprörs av Arrivas svar. Foto: Ida Leveby Andersson.

Karin Stråle visar dörrarnas fotoceller. Hon tycker inte att de fungerar. Foto: Ida Leveby Andersson.

Att de äldre ska instrueras i hur de ska åka tåg gör Karin Stråle förbannad.

Det som upprör mig är att de ska komma hit och informera oss om hur vi åker 12:an

Karin Stråle

– Jag blir arg faktiskt. Det som upprör mig är att de ska komma hit och informera oss om hur vi åker 12:an. Det är ju de som ska se till att den är säker för oss seniorer att åka, säger hon.