1177-skandalen: ”Utesluter inte polisanmälan”

Daniel Forslund (L) har nu ett styvt jobb att återupprätta förtroendet för 1177 Vårdguiden
Daniel Forslund (L) har nu ett styvt jobb att återupprätta förtroendet för 1177 Vårdguiden
Inspelade samtal till 1177 Vårdguiden låg ute på nätet. Ansvariga regionpolitikern Daniel Forslund (L) är arg och besviken.
– En polisanmälan är inte utesluten, säger han.

För ett år sedan förlängde Region Stockholm sitt avtal med Medhelp, som gett sjukvårdsrådgivning via 1177 Vårdguiden i 20 år. Avtalet sträcker sig fram till den 1 september 2019.

Frågan är om det blir någon förlängning efter det, sedan det visat sig att en underleverantör till Medhelp haft en öppen webbserver där 2,7 miljoner inspelade patientsamtal funnits  tillgängliga, vilket avslöjades av Computer Sweden på måndagen.

– Jag har sällan varit så arg och besviken, säger Daniel Forslund (L), ansvarig regionpolitiker.

En polisanmälan är inte utesluten

Daniel Forslund

Nu utreds om Medhelp gjort sig skyldigt till brott mot patientdatalagen. Det kan också handla om att företaget brutit mot avtalet med Region Stockholm.

– En polisanmälan är inte utesluten. Men vi måste analysera detta först.

Huruvida några patienter fått sina samtalsfiler avlyssnade ska också utredas. De kommer i så fall att kontaktas.

Samtalen sparas

Att telefonsamtalen till sjukvårdsrådgivningen sparas är för att vården till exempel ska kunna ta reda på vilka råd som getts till en patient.

Sedan 2013, när Medhelp började anlita underleverantören Medicall, har samtalen legat öppet på internet. Allt som behövts är en webbläsare och kännedom om ip-adressen, enligt Computer Sweden.

Medicall använder sig av ett molnbaserat call-centersystem som levereras av ytterligare ett företag. Enligt de uppgifter Daniel Forslund fått skulle den servern vara en back-up, och inte ligga ute på internet, och inte utan lösenord.

Företaget inte godkänt

I avtalet mellan Region Stockholm och Medhelp står att underentreprenörer måste godkännas, och något sådant dokument har man ännu inte fått fram.

Klart är dock att det företag som Medicall anlitat inte har godkänts.

Den vill vi ha kontroll över

Talla Alkurdi

När avtalet förlängdes krävde Socialdemokraterna att landstinget skulle ta tillbaka sjukvårdsrådgivningen och driva den i egen regi.

– Det har vi krävt länge. Det här är vår största hänvisningsverksamhet och den vill vi ha kontroll över, säger Talla Alkurdi (S), regionråd i opposition.

Så då säger ni nu ”vad var det vi sa”?

– Nej, det här är en kris och det är inte tid för raljerande.

Medicall har sitt säte i Thailand. Dit flygs svenska sjuksköterskor på sexmånaderskontrakt för att arbeta. Det är främst under obekväma tider som samtalen skickas vidare till Medicall.

Hälften så dyrt

Medhelp skriver på sin hemsida att det är billigare att anlita dem. I snitt betalar Region Stockholm 86 kronor per samtal, medan kostnaden kan landa på nästan 200 kronor per samtal för landsting som har sjukvårdsrådgivning i egen regi, skriver de.

Medhelp har anmält händelsen till Datainspektionen. För Daniel Forsström gäller det nu att återupprätta förtroendet för sjukvårdsrådgivningen.

– Vi måste visa att vi verkligen följer upp det här. Det här skulle inte kunna ske. Det visar att all digitalisering i samhället måste gå starkt hand i hand med informationssäkerhet, och här skärper vi våra rutiner, säger han.