Skandalerna kring skolmaten fortsätter

Allergiska barn i Väsbys skolor riskerade att drabbas av andnöd, magont och kräkningar sedan kommunens matleverantör ännu en gång skickat ut felaktig mat.

Trots att kommunen i våras krävde leverantören på vite vet man inte om avtalet sägs upp.

Som Lokaltidningen Mitt i berättade i början av sommaren krävde kommunen matleverantören Fazer, som levererar mat till förskolor, skolor, äldreboenden och funktionsnedsatta, på en halv miljon kronor i vite sedan klagomålen haglat in.

Man hade bland annat serverat mat med plast- och ben­bitar. Maten hade serverats kall och portionerna räckte inte till alla. Men det kommunen tyckte var mest graverande var att man hade serverat felaktig mat till allergiker.

– Det vi tycker är allvarligast är att man har serverat specialkost till fel personer, skolelever som ska få glutenfritt har fått mat som innehåller gluten så att de blivit sjuka, sa Barbro­ Johansson,­ chef på Väsby Välfärd på kommunen, i juni till Lokaltidningen Mitt i.

Och nu har det hänt igen.

Torsdagen den 27 augusti meddelade kommunen att Fazer hade skickat ut felaktig mat till allergiker på flera­ förskolor och skolor.

Den felaktiga kosten gällde­ barn som var allergiska mot mjölkprotein.

– Maten hade packats ner i fel lådor, säger Barbro Johansson.­

Enligt vårdguiden kan mjölkproteinallergi ge symtom som magont, kräkningar, eksem, blod i avföringen och svårigheter att andas.

– Självklart tycker vi det här är allvarligt, ingen ska behöva vara orolig för att man får fel mat om det är något man inte tål, säger Barbro Johansson.

Som tur var hann bara ett barn i Väsby äta av maten och det barnet hade ätit medicin och fick inga symtom.

Övrig mat kallades tillbaka.

Vad innebär det här för Fazer,­ kommer kommunen att byta matleverantör nu när avtalet­ går ut i januari?

– Vi får titta på dem som lämnat anbud och tar ju då hänsyn till hur de arbetar. Mer kan jag inte säga. Men vi kommer att följa upp det här med Fazer.

Enligt Sofia Liljefors-­Edlund, kommunikationsansvarig på Fazer, berodde felleveransen på att man hade ändrat i ett recept och att det inte hade uppmärksammats.

Hur ska Väsbyborna kunna lita på att fel mat inte levereras igen?

– Vi stärker våra rutiner och måste ha ännu bättre kontroll. Det här är högsta­ fokus för oss i Upplands Väsby att detta inte ska hända­ igen. Vi tycker det här är allvarligt.

Självklart tycker­ vi det här är allvarligt, ingen ska behöva vara orolig för att man får fel mat.Barbro Johansson