ANNONS

Skanssundet: Från handdragen flotte till motordriven färja

Fem generationer ur Stig Törnkvist släkt har åkt färjan vid Skanssundet. Släkten har följt utvecklingen från linfärja till motordriven båt
Fem generationer ur Stig Törnkvist släkt har åkt färjan vid Skanssundet. Släkten har följt utvecklingen från linfärja till motordriven båt
Färjkarlar är kända vid Skansundet sedan 1705.
Sedan 1900-talet har fem generationer ur familjen Törnkvist sett färjorna komma och gå.
– På 50-talet när bilismen ökade och det bara var sex platser på båten blev det långa köer här. Jag jobbade i kiosken här som ung, säger 75-årige Stig Törnkvist.
ANNONS

Nuvarande färjan M/S Karin firade nyligen 40 år. En som självklart fanns på plats och även överlämnade ett kompendium med bilder från familjealbumet var Tumbabon Stig Törnkvist som fortfarande har stuga kvar vid Skanssundet.

 

Fakta

M/S Karin fick namn av rädd drottning

M/S Karin har fått namn efter drottningen Karin Månsdotter, fru till Erik XIV.

Karin Månssdotter ska ha flytt över Skanssundet till sin  väninna Margareta Sture som bodde på Hörningsholm efter att Erik XIV fått raseriutbrott.

Detta står beskrivet i Karin Davidssons vandringsberättelse publicerad på Bygdeband.

Färjeläget finns beskrivet i dokument så långt tillbaka som 1705. Då drogs färjan från strand till strand med lina  av färjkarlen som bodde i en stuga vid sundet.

Trotjänaren Karin skeppar turisterna och pendlarna till Grödinge

Tidigare under 1900-talet bodde stora delar av Stig Törnkvist släkt här. Färjan var en del släktens liv.

– Skepparen Erik Liljekvist fru var också släkt med vår släkt, säger Stig Törnkvist.

Skanssundet släktträff

Stig Törnkvist som litet barn längst fram. Till vänster sitter Erik Liljekvist som var chef för Skanssundsleden. Till höger Stig Törnkvist far Hugo. Bilden tagen 1946. Foto: Privat

Skanssundet första motordrivna

Första motordrivna färjan vid Skanssundet. Fotot tros vara från slutet av 30-talet. Den var också Sveriges första motordrivna och gick först mellan Strängnäs och Tosterön. Foto: Privat

Skanssundet innan det kom motordriven färja hit.

Skanssundet på 1920-talet. Det var innan den första motordrivna färjan fanns. Foto: Privat

Färjan är fortfarande viktig för familjen . Med sig till firandet hade Stig också en egentillverkad modell av M/S Karin i skala 1 till 83. Liksom barnbarnet Titus.

– Jag har åkt färjan hundratals gånger, säger Titus.

Skanssundet privat

Stig Törnkvist mor Karin längst till höger på bänken. Färjkarlen Eriksson på golvet. Foto: Privat

Som ung jobbade Stig Törnkvist i kiosken vid Skanssundet.

– På 50-talet när bilismen ökade och det bara var sex platser på båten blev det långa köer här.

Skanssundet vinter

Skanssundet vintern 1963. Sundets första motordrivna färja var snart redo för pension. Stig Törnkvist är nummer två från höger och hans mor Karin står längst ut till höger. Foto: Privat

Skanssundet Foto: Privat

Stora tankbåtar passerade förr genom sundet. Fotot taget på 1960-talet. Foto: Privat

Skanssundet Privat

Färjkarlstugan på 1920-talet innan sundet hade motordriven färja. Foto: Privat

Skanssundet. Stig Törnkvist med barnbarnet Titus.

Stig Törnkvist med barnbarnet Titus vid Skanssundet. Här med en skalenlig modell i hand. Foto: Anders Björklund