Utflykt i skärgården – upplev historiska vrak utan dykutrustning

Sommaruppslag. Vrak. Båten "Gertrud" i Balders Näs, Ingmarsö.
Utanför Ingarö ligger resterna av en skuta från 1800-talet.
Stockholms havsbotten är täckt av tusentals vrak, allt från stormaktsskepp till moderna fritidsbåtar som sänkts för försäkringspengar.
Vi tipsar om några lätta utflykter för dig som vill utforska historien till havs.

När Emmy Ahlén flyttade hem till Stockholm, efter att ha jobbat som dykinstruktör i både Thailand och Egypten, var hon redo att lägga simfötterna på hyllan.

– Här finns väl inget att se och det är askallt i vattnet. Men det är så jäkla kul att vara i vattnet så jag tänkte att jag testar ändå, säger Emmy som jobbar som dykinstruktör för Dykhuset.

Hundratals år av sjöfart

Nu är hon helt såld på att dyka i svenska vatten.

– Vi har så många vrak här som har fått ligga ifred i flera hundra år.

Hur många vrak som finns vet man inte exakt men uppskattningsvis finns mellan 10 000 och 20 000 vrak i svenska delen av Östersjön.

Saltskutan Anna Maria är ett av många handelsskepp som ligger på skärgårdens botten. Foto: Statens maritima och transporthistoriska museum

Saltskutan Anna Maria är ett av många handelsskepp som ligger på skärgårdens botten. Foto: Statens maritima och transporthistoriska museum

Det beror dels på att skeppsmasken inte trivs i det bräckta vattnet men också att Stockholm så länge varit Sveriges huvudstad och navet för flottan.

– Det har krävts mycket varor bara för att försörja befolkningen och det har man fått genom sjöfart. Är det mycket trafik till sjöss blir en det en del vrak, säger Mikael Fredholm, marinarkeolog på Statens maritima och transporthistoriska museum.

Mecka för vrakdykare

Det gör Stockholms skärgård till ett av de bästa utflyktsmålen för den som vill leta efter vrak.

– Det är ovanligt att det finns så många vrak koncentrerade på ett ställe. Det krävs rätt läge för att de ska finnas från första början och sen särskilda förutsättningar för att de ska bevaras. Östersjön är relativt världsunikt, det finns bara några få ställen som har lika bra förutsättningar, säger Mikael.

Många vrak i Stockholm är precis som HMS Aspö i Stora Värtan övergivna eller sänkta för försäkringsbedrägeri i modern tid. Foto: Remus Eserblom

Många vrak i Stockholm är precis som HMS Aspö i Stora Värtan övergivna eller sänkta för försäkringsbedrägeri i modern tid. Foto: Remus Eserblom

Faktum är att du inte ens behöver dykutrustning för att bege dig ut på vrakjakt. Här och var finns strandade vrak du kan spana in från land och vrak i grunda vatten som du kan utforska med snorkel.

Vi upptäckte ”Gertrud”

Vad skutan hette från början är okänt men av lokalborna kallas hon "Gertrud". Foto. Christian Lärk

Vad skutan hette från början är okänt men av lokalborna kallas hon ”Gertrud”. Foto. Christian Lärk

Vi följde med Emmy till Baldersnäs i Värmdö för att leta efter vraket ”Gertrud”. En 1800-tals pråm sänkt med sten för att bli grunden för en (numera riven) lastbrygga.

Redan från land skymtar vi den cirka femton meter långa ljusa fläcken under vattnet, vraket har klätts med sjögräs och tång genom åren. Vi behöver inte simma långt för att nå henne.

På vraket kryllar det av liv. Fisk, kräftdjur och vattenväxter trivs där. Foto: Christian Lärk

På vraket kryllar det av liv. Fisk, kräftdjur och vattenväxter trivs där. Foto: Christian Lärk

Under ytan sticker långa bjälkar upp från botten, som revben i ett valskelett. Det är det spanten som skrovets brädor suttit fästa på. Bland tång och stenar är det fullt med småfisk och räkor, det verkligen kryllar av liv på vraket.

Dyk klimatsmart

För Emmy har dykningen blivit allt starkare knuten till miljöintresset och hon vill inspirera fler stockholmare att upptäcka skärgården istället för att drömma sig bort till tropikerna.

– Det kommer inte vara som på Discovery Channel, massa färger och 50 sköldpaddor som simmar förbi. Men det finns så mycket annat att se.

Bodekull, tidigare kallat Dalarövraket, utanför Dalarö

Ett av världens bäst bevarade vrak från 1600-talet, Bodekull, ligger utanför Dalarö. Foto: Statens maritima och transporthistoriska museum

För Emmy blir nästa eskapad att ge sig ner i Dalarö dykpark, där flera sekelgamla vrak ligger på botten. Vattnet utanför Dalarö är en historisk farled där det länge fanns en tullstation för sjöfarten mot Stockholm.

– Det är så mäktigt när man ser historien med egna ögon. Har någon bombat båten eller om det har skett en olycka så ser man det.

Emmy Ahlén, instruktör på Dykhuset, på väg upp från "Gertrud". Foto: Cristian Lärk

Emmy Ahlén, instruktör på Dykhuset, på väg upp från ”Gertrud”. Foto: Cristian Lärk

Guide

Tre vrakutflykter utan dykartuber

1. Spana på vrak från land

Örlogsfartyget Grå Ulven utanför Kastellholmen, grunda vrak i Stockholm

Örlogsfartyget Grå Ulven ligger nära kajen på Kastellholmen. 2013 var vattnet riktigt lågt och man kunde se botten från land. Foto: Cathy Björk, Sjöhistoriska museet

Grå ulven/Örlogsfartyget på Kastellholmen
Kastellholmen, Stockholm

Utanför Kastellholmens västra kaj ligger ett vrak som tros vara Grå ulven, ett danskt skepp som erövrades av Sverige 1659. 2013 var vattennivån riktigt låg och i princip hela botten på det gamla örlogsfartyget syntes från land.

Ofta kan man delar av spanten (stommen man fäster skrovet på) sticka upp. Grå ulven byggdes 1642 och ska ha sjunkit. 1670. Vraket utanför Kastellholmen är ett örlogsfartyg och har troligtvis sänkts med sten för att bygga en tidigare bro till Skeppsholmen. 32 meter långt, 6 meter brett.

Aspö (Tidigare HMS Aspö)
Stora Värtan, Alholmsudd, Österåkers kommun

Vrak, Örlogsfartyg, HMS Aspö, Täby, Stora Värtan

Örlogsfartyget HMS Aspö har lämnat åt sitt öde i Stora Värtan.

Minsvepare i Svenska flottan, sjösatt 1962. 44 meter lång, 7,5 meter bred. Såld 1991 till privatperson och sedan strandad och övergiven i Stora Värtan. Syns från stranden, båten och till och med på google maps.

https://mitti.se/nyheter/roslagens-havsbotten-full/

Örlogsmannafartyget HMS Aspö när det var i tjänst

Idag är Aspö ett vrak i Stora Värtan, så här såg örlogsmannafartyget ut när det var i tjänst. Foto: Örlogsmannasällskapet

2. Ta båten till vraken


Med en fjärrstyrd undervattenfarkost (ROV) filmar Dykcharter vrak under båtutfärderna. Här på filmen syns vraket Bodekull utanför Dalarö. Foto: Dykcharter, Marcus Sundberg


Dalarö turistbyrå ordnar båtutflykter från kontoret på Odinsvägen till några av Stockholms mest berömda vrak: Dalarövraket, Riksäpplet, Saltskutan Anna Maria och Jutholmsvraket. Under turen får man se tidigare inspelade filmer från vraken. Utfärder 1 juli, 18 juli och 1 augusti 2019.

Dykcharter ordnar utflykter till Dalarö dykpark. Med en fjärrstyrd undervattensfarkost med kamera och VR-glasögon får resenärerna möjlighet att utforska vraket utan att hoppa i vattnet.

3. Snorkla vid vrak

Sommaruppslag. Vrak. Emmy Ahlén, dykinstruktör. Värmdö.

Utanför Baldersnäs ligger ”Gertrud”. Pråmens spant (stommen man fäster skrovet på) finns kvar och sticker upp som revben från botten. Foto: Christian Lärk

”Gertrud”, Baldernäs, Värmdö kommun

Hon kallas Gertrud av lokalbefolkning men vad hennes ursprungliga namn var är okänt. En pråm som sänktes med sten när en lastbrygga skulle byggas i Baldersnäs på Ingarö i början av 1900-talet.

Där fanns en gruva som försåg Gustavsberg med fältspat och kvarts, öppnades troligtvis 1910 och gick i konkurs i början av 1920-talet. Delar av pråmen har plockats upp av dykare, resten ligger utanför återstoden av bryggan.

Obs! Att hitta parkering i Baldersnäs är inte lätt. Men bussen stannar 13 minuter från stranden.

M/S Lommen
Säbyholmsviken, Upplands-Bro kommun


Dykaren Jonas Öhman filmade vraket M/S Lommen utanför Ekeby i Upplands-Bro 2013. Det ligger grunt nog för snorkling, men vattnet kan vara rätt grumligt.


Utanför en båtklubb vid Ekeby ligger ett fartyg som sjönk 2005 och som är utmärkt med bojar. 21 meter långt. För att nå vraket krävs 240 meter ytsim. Vrakets grundaste delar ligger bara några decimeter under ytan.

Fakta

Tänk på det här – om du ska dyka själv

Är du sugen på att utforska vrak på nära håll bör du ha koll på säkerheten. Det kan finnas vassa brädor och gammalt skrot som det finns risk att skära sig på eller fastna i. Att simma in i vrak är inget att rekommendera, om du inte inte har relevant utbildning, då det är stor risk för att fastna under vattnet.

Dessutom är många vrak kulturminnesskyddade så att det är förbjudet att röra vraket. Hos P2 Svenskt vrakskydd kan du läsa mer om hur du dyker smart.

Vill du ge dig längre ner och dyka vid vrak bör du vara en erfaren dykare eller vända dig till någon av alla dykskolor som finns i Stockholm. Flera skolor ordnar kurser som inriktar sig på vrakdyk.