Nu rullar skärgårdens första eltaxi på Ornö

Eltaxin på laddning. Den har en maxhastighet på 45 kilometer i timmen.
Eltaxin på laddning. Den har en maxhastighet på 45 kilometer i timmen.
Skärgårdens första elbilstaxi i miniformat skjutsar nu resenärer kors och tvärs över Ornö.
Det är nysatsning som ska göra ön mer lättillgänglig och locka flera turister.
– Fördelarna med den är kostnaden, enkelheten och att den är miljövänlig, säger Karin Anderberg, en av initiativtagarna.

Lokaltidningen Mitt i har tidigare skrivit om hur elektriska mopeder ska användas som taxi i innerstan.

Nu står en liten eltaxi även redo på Ornö att skjutsa turister som anländer till ön med Waxholmsbåten. Det är skärgårdens första eltaxi och den kan två passagerare med lättare packning åt gången och den har en maxhastighet på cirka 45 kilometer i timmen.

– Ornö är större än de flesta andra skärgårdsöar så det är ett bra alternativ istället för att behöva gå flera kilometer från Waxholmsbåten till hotellet eller sommarstugan. Det är även smidigt att ta den till någon av öns sevärdheter, säger Karin Anderberg, en av initiativtagarna.

Kompletterar bussen

Hon är en av fem medlemmar i nystartade kooperativet Ornö turism och eltaxi som sedan två veckor turas om att köra turister runt ön. Tanken är att man även ska erbjuda guidade visningar och hyra ut bilen till turister.

Trots att Ornö är en stor skärgårdsö är avstånden så pass begränsade att eltaxins räckvidd är tillräcklig. Tanken är taxin ska komplettera den SL-buss som kör på ön, men som endast går ett par gånger om dagen.

– Vi vill att så många som möjligt kliver av Waxholmsbåten vid Ornö. Vi har tidigare haft ont om övernattningsmöjligheter, men det börjar lösa sig med ett nytt hotell som ska öppna i Brunnsviken och bed and breakfast på Sundby Gård. Taxin ska göra ön mer lättillgänglig, säger Karin Anderberg.

Enkel och miljövänlig

Initiativet föddes till stor del på länsstyrelsens Ö för Ö-seminarium i februari. Där det diskuterades hur man ska utveckla ön tillsammans med både Haninge kommun, företagare och boende.

Att det blev just en liten eltaxi som ska fylla behovet av en taxitjänst på ön finns det flera förklaringar till.

– En vanlig taxi hade inte fungerat, då man måste ha taxikort och tillstånd. Vi är bara några entusiaster som driver det här. Eltaxin räknas inte som en bil, utan moped. Fördelarna med den är kostnaden, enkelheten och att den är miljövänlig, säger Karin Anderberg.

I framtiden kan det bli så att fler eltaxibilar rullar omkring på ön.

– Tanken är att det behövs i alla fall två för att det ska fungera bra rent logistiskt. Med en är det svårt att fylla behovet över hela ön. Men om efterfrågan är så stor så kanske man ska ha ett företag med fler bilar på andra öar också, säger Karin Anderberg.