Skärgårdstrafiken ska bli renare för miljön

Reportage om Skärgården. Bilder från Grinda i Stockholms skärgård.
Den kollektiva skärgårdstrafiken ska bli mer miljövänlig. Arkivbild: Stefan Källstigen
I går blev det klart att Blidösundsbolaget tar över skärgårdstrafiken.
Det nya avtalet innebär att skärgårdstrafiken ska bli mer miljövänlig. Målet är att andelen förnyelsebara bränslen ska vara 50 procent till år 2020 – och till 2022 vara uppe i 90 procent.

I går, tisdag, blev upphandlingen av kollektivtrafiken i mellanskärgården klar. Anrika Blidösundsbolaget vann i konkurrens med två andra anbudsgivare.

Beslutet togs i landstingets trafiknämnd. Det nya avtalet innebär även en del klimatrelaterade nyheter.

Omställningen till fossilfri drift i skärgårdstrafiken ska öka i takt, vilket innebär att trafiken 2022 till 90 procent ska drivas med biodiesel, så kallad HVO, enligt ett pressmeddelande från Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

– Det här är viktiga steg i rätt riktning för en hållbar och fossilfri kollektivtrafik på vatten, säger Tomas Eriksson (MP), landstingsråd med ansvar för miljö- och kollektivtrafik.

Klimatneutral region

Målet är att Stockholmsregionen ska bli klimatneutral. Den blågröna koalitionen i landstinget slår fast att den kollektiva sjötrafiken ska vara 100 procent fossilfri 2030. 

– Skärgården är en extrem glesbygd med långa och tidskrävande transportsträckor jämförbara med Norrlands inland. Att byta ut bränslena inom sjötrafiken är därför en utmaning då distribution till bunkerplatser långt ute i skärgården behöver lösas. Men det är en utmaning som den blågröna koalitionen offensivt tar sig ann, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd.

Skärgården är en extrem glesbygd med långa och tidskrävande transportsträckor

I dag är andelen förnyelsebara bränslen 20 procent i den kollektiva sjötrafiken i Stockholms mellanskärgård. 2020 ska det vara 50 procent för att 2022 vara 90 procent, enligt pressmeddelandet.