Skärholmens centrum laddar för fajt

Vad är bra i centrumet och vad vill du se mer av?  Britt Hedberg, Västertorp. "Jag saknar bra presentbutiker här och tycker att det ofta är rörigt i klädbutikerna. Nu har jag hittat en bra frisör här, därför är jag här."
Vad är bra i centrumet och vad vill du se mer av? Britt Hedberg, Västertorp. "Jag saknar bra presentbutiker här och tycker att det ofta är rörigt i klädbutikerna. Nu har jag hittat en bra frisör här, därför är jag här."
Anna Hansson, Mälarhöjden:  – Det är enkelt att parkera här, det är en fördel, och basutbudet är bra. Jag köper kläder till barnen och gympakläder, och brukar passa på att klippa barnen. Exklusivare grejer finns inte. Jag köper inte kläder till mig själv här.
Anna Hansson, Mälarhöjden: – Det är enkelt att parkera här, det är en fördel, och basutbudet är bra. Jag köper kläder till barnen och gympakläder, och brukar passa på att klippa barnen. Exklusivare grejer finns inte. Jag köper inte kläder till mig själv här.
Sara Sadj, Masmo:  – Jag skulle vilja att det fanns mer annorlunda mat. En persisk/arabisk restaurang vore bra, jag är trött på sushi och McDonald's. Och så är det tråkigt att samma klädkedjor finns i alla centrum, det ser nästan likadant ut överallt. De borde byta till mer annorlunda butiker.
Sara Sadj, Masmo: – Jag skulle vilja att det fanns mer annorlunda mat. En persisk/arabisk restaurang vore bra, jag är trött på sushi och McDonald's. Och så är det tråkigt att samma klädkedjor finns i alla centrum, det ser nästan likadant ut överallt. De borde byta till mer annorlunda butiker.
Ulf Rämme, Tumba:  – Jag köper basgrejer till barnen här, skolplagg och sportkläder och så går jag till Clas Ohlson. Schyssta kläder till mig själv köper jag inte här, då åker jag in till city. Det här är en bra familjecentrum, basutbudet fungerar bra. De borde satsa mer på finare mat.
Ulf Rämme, Tumba: – Jag köper basgrejer till barnen här, skolplagg och sportkläder och så går jag till Clas Ohlson. Schyssta kläder till mig själv köper jag inte här, då åker jag in till city. Det här är en bra familjecentrum, basutbudet fungerar bra. De borde satsa mer på finare mat.
Peter Eriksson, Liljeholmen:  – Det är bra att det finns gratis toaletter här, det gör det inte i alla centrum. Och så finns det gott om ställen där man kan ladda sin mobil, medan man vilar i en soffa. Jag brukar köpa kläder här, det finns mer att välja på än i Liljeholmen.
Peter Eriksson, Liljeholmen: – Det är bra att det finns gratis toaletter här, det gör det inte i alla centrum. Och så finns det gott om ställen där man kan ladda sin mobil, medan man vilar i en soffa. Jag brukar köpa kläder här, det finns mer att välja på än i Liljeholmen.
60-talsfasader, större fokus på upplevelser och stärkt utbud med allt från delikatessbutiker och restauranger till mode.

Så möter Skärholmen centrum den hårdnande konkurrensen från jätten Kungens kurva.

År 2022 ska shoppinggallerian i Kungens kurva ha blivit dubbelt så stor som idag. Tillsammans med Ikea ska shoppingytan bli 150 000 kvadratmeter, att jämföra med Mall of Scandinavias 100 000 kvadratmeter. En riktig shoppingbjässe alltså – alldeles inpå knuten till Skärholmen.

Frågan är vad det kommer att betyda för Skärholmens centrum, med sina 70 000 kvadratmeter handelsyta.

– Vi tittar självklart alltid på vad som händer i Kungens kurva, det är ju en av våra största konkurrenter och vi gör vad vi kan för att de bilburna kunderna ska vrida ratten åt rätt håll, säger Carl Strufve, ansvarig för det brittiska centrumägaren Grosvenor Europes fastigheter i Sverige.

Han fick dock inte skrämselhicka när konkurrenten lanserade sina planer i våras. I stället tror han att den strategi som Grosvenor Europe haft för Skärholmen centrum sedan man förvärvade det i januari 2015 är rätt väg att gå: större fokus på upplevelser, stärkt butiksutbud och en ombyggnad som ska återskapa den stadsliknande känsla som han menar fanns här när centrumet var nybyggt på 1960-talet.

– Vi vill förädla den upplevelse människor får som besöker Skärholmen centrum. Det ska kännas mer som stadsmiljö än det gör idag, med fler kaféer, restauranger och delikatessbutiker, och ett ökat modeutbud. Senare i höst kommer till exempel den turkiska bagelkedjan Simit Sarayi hit, säger Carl Strufve.

Lika viktig är ombyggnaden av centrum, betonar han. Efter den senaste ombyggnaden, som var klar 2008, måste man gå på utsidan för att komma till systembolaget och Ica. Nu byggs centrumets olika delar ihop, så att kunderna i stället ska kunna gå dit via ett butiksstråk. Dessa arbeten är i full gång. Den nya entrén vid Ica och systembolaget öppnas till julhandeln i år medan nästa del av projektet står klart till julhandeln 2017.

I projektet ingår dessutom ombyggnationer av hela centrumet, som ska ske i mindre etapper under flera år. Fastigheternas olika identiteter ska återställas och man ska ta fram de i dag dolda 1960-talsfasaderna längs de stora gångstråken. Man ska också lägga om golven och göra miljön ljusare genom att klä taket med speglar och se över belysning och ljusinsläpp

– Det här är långsiktiga investeringar – och vi har en positiv utveckling redan nu, både vad gäller omsättning och antal besökare, säger Carl Strufve.

Lokaltidningen Mitt i går runt i centrumet en tisdag morgon när handlarna just dragit upp jalusierna. En av de morgontidiga kunderna är Västertorpsbon Britt Hedberg. Hon brukar handla i både Liljeholmen, Kungens kurva och i Skärholmen. Vilket centrum hon väljer beror på vad hon är ute efter.

– Nu har jag just bytt frisör till en som finns här, så därför har jag åkt hit idag och passar på att handla också. Men vill jag handla presenter åker jag någon annanstans, jag tycker att det är dåligt med presentbutiker här. Och sedan är det ofta rörigt i klädbutikerna, ibland ligger det grejer överallt. Det drar ner betyget. Det har jag även hört andra säga, säger Britt Hedberg, som oftast väljer Kungens kurva om hon ska storhandla mat.

Tumbabon Ulf Rämme är här för att handla basplagg till barnen, något han tycker att Skärholmen centrum passar utmärkt för. Skolkläder, sportplagg och hemmafixarprylar är centrumets starka sidor, snarare än kvalitetsplagg för vuxna, tycker han.

Han, och flera anda kunder som Lokaltidningen Mitt i pratar med, ger Carl Strufve stöd i uppfattningen att bra restauranger är något att satsa på.

– Idag vill kunder kunna konsumera god mat när de kommer till ett centrum. Det har Mall och Scandinavia verkligen satsat på, till exempel. Inte bara snabbmat utan lite mer fine dining och mer spännande utbud. Det är rätt väg att gå för att locka besökare, säger Ulf Rämme.

Carl Strufve talar också om vikten av att ta till vara det lokala engagemang som finns i Skärholmen.

– Vi äger centrum i flera andra kommuner i Sverige och det jag slagits av här i Skärholmen är det engagemang och den stolthet som finns. Vi har till exempel samarbetat med Mitt 127 Festivalen och Design Lab, som är två bra exempel på stoltheten och entreprenörskapet som finns här.