ANNONS

Det krävs för att Stockholms bilister ska ställa bilen

Erika Bylund , 44 år, jobbar på Östermalm. Agendajobb om bilpendlare på Östermalm
Erika Bylund åker normalt inte bil till jobbet, men nu under corona-pandemin har hon återgått till bilpendling.
Vad kan få bilisterna att ställa bilen? Mitt i har frågat bilförare över hela länet. Ingenting, svarar många.
Men Erika Bylund, som jobbar på Östermalm, fick nog av höga biltullar och brist på p-platser:
– Jag har slutat åka bil till jobbet, säger hon.
ANNONS

Det är dyrt att vara bilist. Förutom inköp och reparationer kostar det att tanka bilen, för att inte tala om trängselskatten.

Bilismen har även andra kostnader.  Förra året dog 22 personer i trafiken i Stockholms län och 391 personer skadades allvarligt. Luftföroreningar orsakade av trafik gör att 2 850 personer i Sverige dör i förtid.

I Stockholms län finns 935 865 personbilar i trafik.

Bilen enda utvägen

För många är bilen en förutsättning för att få livet att gå ihop: ta sig till jobbet, handla mat och skjutsa barn.

Och i coronatider kan bilen vara enda utvägen när vi ska undvika att åka kollektivt. Men bortsett från det. Vad skulle kunna få bilisterna att åka kollektivt eller cykla i stället?

Mitt i har frågat en lång rad bilister runt om i hela länet: Vad skulle få dig att ställa bilen?

  • Gratis kollektivtrafik
  • Tätare turer
  • Bättre tvärförbindelser
  • Mindre trängsel
  • Mindre förseningar
  • Bättre cykelbanor

Det är de vanligaste svaren.

Men de flesta är tydliga: Ingenting! 

Och det beror i många fall på följande:

ANNONS
  • Måste lämna och hämta barn
  • Det går mycket snabbare
  • Det är enklare och friare
  • Avgångarna passar inte arbetstiderna
  • Måste ha bilen i jobbet
  • Måste ha bilen för att handla

Man skulle annars tro att trängselskatten avskräcker.

Nu under högsäsong kostar det 1 474 kronor för den som kör Essingeleden tur och retur under 22 dagar en månad klockan 7-8.29 och 17.30-17.59.

Så var det för  Erika Bylund som jobbar på Östermalm.

– Jag har slutat åka bil till jobbet. Höga biltullar och svårt att hitta parkeringsplatser har fått mig att sluta, säger hon.

Åker kollektivt

Numera åker hon alltid kommunalt till jobbet, dock bilpendlar hon nu under corona-pandemin.

Erika Bylund , 44 år, jobbar på Östermalm. Agendajobb om bilpendlare på Östermalm

Erika Bylund , 44 år, jobbar på Östermalm. Foto: Stefan Källstigen

Blivande Kungsholmsbon Anton Lindahl tycker inte att man behöver bil när man bor i innerstan.

– Jag kommer jag ställa av min bil. Stockholm har väldigt bra kommunala förbindelser. Biltrafiken däremot är långsam med ständig risk för köer och tidsödande jakt på parkeringsplatser, säger han.

Anton Lindahl, 25 år, kommande Kungsholmsbo. Agendajobb om bilpendlare på Kungsholmen.

Anton Lindahl flyttar snart till Kungsholmen. Då behöver han inte längre sin bil. Foto: Stefan Källstigen.

Karl fick nog

Skatten, plus köer och svårigheten att hitta en parkeringsplats avgjorde saken för Karl Dahlin, som jobbar i Vasastan:

– Biltullar, bristen på parkeringsplatser och bilköer har fått mig att sluta bilpendla. Man kan inte beräkna sin restid, det finns en ständig osäkerhet. Har du otur fastnar du in en bilkö och blir försenad, säger han.

Karl Dahlin, 57 år , jobbar i Vasastan. Agendajobb om bilpendlare i Vasastan.

Karl Dahlin tycker att risken att bli försenad är stor om man åker bil. Foto: Stefan Källstigen

SL-kortet subventioneras

Många bilister uppger att det är priset på SL som är för högt.

Men faktum är att SL-biljetterna är rejält subventionerade som det är. SL:s biljettintäkter uppgår till nio miljarder kronor på ett år och ytterligare nio miljarder skjuts till via skatten.

Man skulle kunna säga att hälften av månadsbiljetten är skattefinansierad, eller att den annars skulle vara dubbelt så dyr. Ett månadskort på 930 kronor skulle i så fall kosta 1 860 kronor.

Bilen kostar mer

Men jämfört med bilen är det hur som en låg kostnad.

Enligt Swedbanks beräkningar kostar det runt 3 000 kronor i månaden att ha bil.

Så många dog eller skadades i trafiken i din kommun 2019

KommunOlyckorDödaSvårt skadade
Upplands Väsby606
Vallentuna434
Österåker50110
Värmdö4715
Järfälla958
Ekerö316
Huddinge165320
Botkyrka119214
Salem243
Haninge125227
Tyresö233
Upplands-Bro368
Nykvarn185
Täby657
Danderyd3216
Sollentuna9616
Stockholm11576129
Södertälje16717
Nacka102115
Sundbyberg323
Solna138213
Lidingö383
Vaxholm62
Norrtälje126115
Sigtuna88223
Nynäshamn42113
Hela länet2 74922391

Polisrapporterade vägtrafikolyckor med dödlig utgång samt med personskador. Källa: Trafa

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Haninge direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.