ANNONS

Det skulle få Tyresös bilister att ställa bilen

Marcello Collocolo, 24 år , Tyesö - Agendajobb enkät bilister, Bilpendling
Marcello Collocolo har slutat bilpendla.
Vad kan få bilisterna att ställa bilen? Mitt i har frågat bilförare över hela länet. Ingenting, svarar många.
Men inte Marcello Collocolo i Brevik:
– Jag hade bil i fem år men gjorde mig av med den och började i stället cykla, säger han.
ANNONS

Det är dyrt att vara bilist. Förutom inköp och reparationer kostar det att tanka bilen, för att inte tala om trängselskatten.

Bilismen har även andra kostnader.  Förra året dog 22 personer i trafiken i Stockholms län och 391 personer skadades allvarligt. Luftföroreningar orsakade av trafik gör att 2 850 personer i Sverige dör i förtid.

I Stockholms län finns 935 865 personbilar i trafik.

Bilen enda utvägen

För många är bilen en förutsättning för att få livet att gå ihop: ta sig till jobbet, handla mat och skjutsa barn.

Och i coronatider kan bilen vara enda utvägen när vi ska undvika att åka kollektivt. Men bortsett från det. Vad skulle kunna få bilisterna att åka kollektivt eller cykla i stället?

Mitt i har frågat en lång rad bilister runt om i hela länet: Vad skulle få dig att ställa bilen?

  • Gratis kollektivtrafik
  • Tätare turer
  • Bättre tvärförbindelser
  • Mindre trängsel
  • Mindre förseningar
  • Bättre cykelbanor

Det är de vanligaste svaren.

Men de flesta är tydliga: Ingenting! 

Och det beror i många fall på följande:

ANNONS
  • Måste lämna och hämta barn
  • Det går mycket snabbare
  • Det är enklare och friare
  • Avgångarna passar inte arbetstiderna
  • Måste ha bilen i jobbet
  • Måste ha bilen för att handla

Marcello Collocolo i Brevik hör inte till dem. Han har slutat bilpendla, har sparat pengar och fått bättre kondition:

– Jag hade bil i fem år men gjorde mig av med den och började istället cykla, efter det att jag bytte jobb till ett som ligger närmare hemmet, säger han.

Marcello Collocolo, 24 år , Tyesö - Agendajobb enkät bilister, Bilpendling

Marcello Collocolo har gjort sig av med sin bil.

Man skulle annars tro att trängselskatten avskräcker.

Nu under högsäsong kostar det 1 474 kronor för den som kör Essingeleden tur och retur under 22 dagar en månad klockan 7-8.29 och 17.30-17.59.

Allra helst skulle det vara gratis

Ove Jacobsson

Ove Jacobsson, som bor söder om stan, menar att billigare kollektivtrafik är receptet:

– Allra helst skulle det vara gratis. Då hade man verkligen fått folk att ställa bilarna, säger han.

SL-kortet subventioneras

Men faktum är att SL-biljetterna är rejält subventionerade som det är. SL:s biljettintäkter uppgår till nio miljarder kronor på ett år och ytterligare nio miljarder skjuts till via skatten.

Man skulle kunna säga att hälften av månadsbiljetten är skattefinansierad, eller att den annars skulle vara dubbelt så dyr. Ett månadskort på 930 kronor skulle i så fall kosta 1 860 kronor.

Bilen kostar mer

Men jämfört med bilen är det hur som en låg kostnad.

Enligt Swedbanks beräkningar kostar det runt  3 000 kronor i månaden att ha bil.

Så många dog eller skadades i trafiken i din kommun 2019

KommunOlyckorDödaSvårt skadade
Upplands Väsby606
Vallentuna434
Österåker50110
Värmdö4715
Järfälla958
Ekerö316
Huddinge165320
Botkyrka119214
Salem243
Haninge125227
Tyresö233
Upplands-Bro368
Nykvarn185
Täby657
Danderyd3216
Sollentuna9616
Stockholm11576129
Södertälje16717
Nacka102115
Sundbyberg323
Solna138213
Lidingö383
Vaxholm62
Norrtälje126115
Sigtuna88223
Nynäshamn42113
Hela länet2 74922391

Polisrapporterade vägtrafikolyckor med dödlig utgång samt med personskador. Källa: Trafa

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Tyresö direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.