Skogen är deras klassrum

Jenny Dagert, Albin Hessle och Agnes Lövgren.
Jenny Dagert, Albin Hessle och Agnes Lövgren.
För eleverna på Parkhemsskolan i Tullinge är skogen mer än träd och mossar. Den är även ett klassrum, där de har lektioner i allt från matte till kemi och engelska.

Eleverna på Parkhemsskolan är vana vid att vara ute i skogen och beskedet om att de fått en skolskog mottogs positivs – men visst var vissa lite tveksamma i början.

– Först vill man inte gå upp dit, men sen vill man inte gå hem! säger Agnes Lövgren som går i andra klass och berättar om den roliga mattelektionen när de fick leta efter pinnar som skulle motsvara vissa längdmått. Andra dagar lär de sig vad invånarna i skogen heter på engelska, hur tyngdkraften får saker att falla eller provsmakar skogens utbud i kemin.

Det är runt ett år sedan skolan fick godkänt av kommunen att starta Botkyrkas första skolskog med målsättning att öka elevernas kunskaper och intresse för skogen med hjälp av utomhuspedagogik.

– Det är barnens skog och de är med och påverkar hur den ska se ut, berättar läraren Jenny Dagert som är en av de drivande i projektet.

Med markägarens tillstånd får skolan förändra skogen genom att bland annat bygga samlingsplatser med olika lektionsteman. På skolan går elever från förskoleklass till år 5 och lärarna strävar efter att vara ute några gånger i veckan med varje klass. Fyrorna förbereder sig för stunden på att sätta upp träholkarna de tillverkat i träslöjden för att kunna följa fågellivet i skogen.

Jenny Dagert ser många fördelar med att eleverna får mer tid utomhus och menar att det skapar variation i undervisningen och väcker nyfikenhet. För många barn kan också det vara lättare att ta in och komma ihåg information när de får lära sig med hela kroppen.

– Vi har också märkt att de får lättare att koncentrera sig när de varit ute i skogen en stund och det är viktigt att de får en ökad förståelse för naturen och miljön, säger Jenny Dagert som hoppas att fler skolor snart ska haka på och starta egna skolskogar.