Skojar för att få unga vuxna till tandläkaren

De fiktiva och putslustiga valaffischerna uppsatta i Stockholm.
De fiktiva och putslustiga valaffischerna uppsatta i Stockholm.
Affischer om ett Sverige utan hål har dykt upp i Stockholm mitt under brinnande valkampanj.
Men det är inte något nytt parti som givit sig in i debatten, utan Folktandvården som ordvitsar.

”För ett ohålbart Sverige” lyder orden som pryder de tillsynes klassiska valaffischerna som skulle kunna komma från vilket parti som helst.

Men det hela är egentligen en reklamkampanj från Folktandvården som vill påminna unga vuxna om att besöka tandläkaren – även när besöken inte längre är gratis.

Slutar gå till tandläkaren efter 22

Enligt Folktandvården finns det en tendens hos just unga vuxna att sluta gå till tandläkaren efter att det börjar kosta pengar och många tappar helt kontakten med tandvården.

Syftet med de fiktiva valaffischerna och ordleken är därför att få målgruppen att öka sitt intresse kring tandhälsa och Folktandvårdens frisktandvårdslösning där patienten betalar en månadsavgift baserad på nivån på sin tandhälsa. Avtalet omfattar bland annat regelbundna undersökningar och akuttandvård i hela landet.

I Stockholms län gäller den fria barn- och ungdomstandvården till och med det år man fyller 22. Därefter börjar man betala för sin tandvård.