Farstaskola hotas med miljonböter

Farstas nya jätteskola i ny storm.
Farstas nya jätteskola i ny storm.
Det stormar kring Farstas nyaste jätteskola – igen. Bristerna är så allvarliga att Farsta grundskola/Adolf Fredriks musikklasser bryter mot skollagen.
Nu hotar Skolinspektionen med miljonböter.

Förra året öppnade nya storskolan Farsta grundskola/Adolf Fredriks musikklasser och redan i somras kunde Mitt i berätta om stora problem och en massiv elevflykt från skolan.

Nu kommer Skolinspektionen med hård kritik efter en rutinkontroll. Elever som hamnat efter får inte det stöd lagen kräver, och det stöd som ändå satts in har inte utvärderats.

Situationen på skolan försvårar allvarligt för eleverna

Joel Axberg, Skolinspektionen

 

Så pass allvarliga är bristerna som upptäckts att skolan bryter mot lagen.

– Vår bedömning är att situationen på skolan försvårar allvarligt för eleverna och har dessutom varat under en lång tid och i stor omfattning, säger Joel Axberg, utredaren på Skolinspektionen som jobbat med fallet.

70 barn med icke godkänt

Skolinspektionen anmärker även på skolans ”måluppfyllelse” som beskrivs som låg. Det innebär helt enkelt att många elever inte klarar skolan. Hela 70 barn har icke godkända betyg i tre ämnen eller fler och många av dem har haft underkänt i mer än ett läsår.

Men rektorn Cathrine Sahlsten fokuserar hellre på det positiva.

– Nu ska man veta att Skolinspektionen använder viteskravet oftare och att vi får fem rätt av sex i den här bedömningen, och de fem är viktiga bitar som betyg och bedömning, förutsättning för lärande, trygghet och studiero och styrning och ledning.

Men på den sjätte punkten får ni rejäl kritik?

– Ja och vi har startat ett utvecklingsarbete som vi kommer arbeta intensivt med. Det görs oerhört mycket anpassningar och ges oerhört mycket extra stöd.

Det är väl precis det som inte görs enligt Skolinspektionen?

– Vi är en nystartad skola. Det är tredje terminen vi är i det här huset och historiskt sett har vi många nyanlända och asylsökande elever och de får mycket studievägledning. Vi gör en hel del men allt har inte dokumenterats och utvärderats.

Hur kan 70 barn ha gått underkända i flera ämnen i över ett år?

– Det var ju en bra fråga och då kan jag ju svara att en del insatser tar längre tid för att det krävs samordning med andra myndigheter och extra stöd till modersmål och elever som har frånvaro. Är man inte i skolan är det oerhört svårt att klara kunskapskraven.

Så det är inte ert fel?

– Jag har också ett ansvar i det här, självklart, men pratar vi om en elev som inte nått målen för att eleven inte är här så klarar vi inte det själva utan måste ha hjälp av andra myndigheter, socialtjänsten, habiliteringen, fritidsverksamheter.

Var har ni brustit och vad ska ni göra åt det konkret?

– Konkret så handlar det om rutinerna för hur anmälan går till så vi snabbare kan utreda åtgärder och sedan dokumentera insatserna så vi kan utvärdera. Det har vi inte gjort tillräckligt bra.

Skolan har fem månader på sig att lösa problemen innan inbetalningskortet på två miljoner kronor dimper ner i brevlådan.