10-åringar i Hallunda läste näst mest i Sverige

Brunnaskolan Läsa Äger andra pris
Klass 4 på Brunnaskolan överraskades på fredagen med ett presentkort på 2 500 kronor.
Barn i Sverige tävlade under sommarlovet i läsning.
Klass 4 på Brunnaskolan låg sannerligen inte på latsidan.
37 elever läste 200 böcker i somras och vann andra pris i den nationella tävlingen "Jagharläst.se".

Nästan varannan lågstadieelev tappar i läsförmåga under sommarlovet enligt amerikanska studier. Det ville lärare och personal på Botkyrka kommun ändra på och anmälde 50 klasser i norra Botkyrka till tävlingen ”Jagharläst.se”.

”Legat i som bara den”

I konkurrens med klasser från Haparanda i norr till Ystad i söder stod klass 4 på Brunnaskolan i fredags som vinnare av andrapriset.

– De har legat i som bara den. De har läst näst mest i Sverige och det har de bevisat genom att skicka in recensioner efter varje bok till jagharläst.se, säger Anneli Glamsare som är projektledare på Botkyrka kommun.

Läste 200 böcker

På Brunnaskolan läste 37 elever som slutat årskurs 3 cirka 200 böcker på sommarlovet mellan trean och fyran.  Det blir 5,5 böcker per elev.

– Med rätt insatser kan så mycket positivt hända. Lärare märker att språkbruket har blivit annorlunda när de har läst över sommaren. Barnen har tagit del av ord de inte mött annars, säger en glad Anneli Glamsare.

Tallidsskolan Fittja Läsa äger tävling

Tallidsskolan i Fittja var med och gjorde en peppande video inför tävlingen. Foto: Botkyrka kommun.

Satsade i Botkyrka

Anneli Glamsare startade Botkyrkas projekt ”Läsa äger”. Inför årets sommarlov gjordes insatser på skolor och fritidshem, särskilda föräldramöten, biblioteken i Hallunda och Fittja, Läs- och skrivpedagogiskt centrum och genom modersmålsundervisningen, Xenter och själva LegiLexi som står bakom tävlingen.

anneli Glamsare pressbild

Anneli Glamsare. Foto: Botkyrka kommun.

Forskare studerar resultaten

Forskare och universitet studerar insatserna och resultaten av läsningen.

– Det görs en studie på detta och kommer en artikel om det, säger Anneli Glamsare på Läs- och skrivpedagogiskt centrum i Botkyrka.

Fakta

45 procent tappar i läsförmåga

  • 45% av eleverna i lågstadiet tappar i läsningens avkodningsfärdighet på sommarlovet.
  • 25 procent tappar i läsflyt.
  • Eleverna som har det svårast tappar mest under sommaren.
Källa: Jagharläst.se