Hur ofta äter journalister tårta?

Eleverna visar hur arbetat med skoltidningen går till.
Eleverna visar hur arbetat med skoltidningen går till.
Flitens lampa lyser på Helenelundsskolan där tre skolklasser börjat producera en skoltidning om livet i Sollentuna. Mitt i tittade in och utbytte viktiga lärdomar som hur man klarar av en svår intervju, vad som är bäst med att vara reporter och hur mycket tårta journalister egentligen får äta.

Det är en förväntansfull stämning i korridoren när det ringer in till de tre klassrummen högst upp i Helenelundsskolan. Det glada stojet tonas ut när läraren Malin Ek kallar till sig uppmärksamheten hos klass 2C och eleverna hittar sina platser.

De senaste veckorna har eleverna suttit med sina redaktionsgrupper för nu är det tidningsproduktion som står på schemat. I varje grupp arbetar en an antecknare, en skribent, en korrekturläsare, en fotograf och en layoutare tillsammans för att få ihop intressanta artiklar om spännande platser i Sollentuna.

Så vi frågar eleverna om de har några bra tips på hur man får till en riktigt intressant artikel.

– Om man kommer på en ingress som är ganska tråkig så kommer inte folk vilja läsa vidare så vi brukar försöka tänka på att ha en ganska spännande ingress, säger Julia Biverståhl och läser upp ingressen till deras senaste artikel om Engelska parken:

”Under stenarna i Engelska parken ligger döda människor. Fortsätt läsa så får du veta mer.”

Det är de tre klasserna i år två som jobbar med skoltidningarna under åtta veckor. Tanken är att kombinera undervisningen om hemorten med att öva på nya textformer som riktar sig till en viss typ av mottagare.

– Vi märker att eleverna har blivit väldigt ambitiösa med texterna under det här projektet. Vi lägger ut de färdiga artiklarna på en hemsida där till exempel mormor och morfar kan gå in och titta. Då vill de inte hasta ur sig vilken text som helst utan jobbar väldigt hårt för att det ska bli bra, säger läraren Malin Ek.

 

helenelundsskolan

Att de alla har olika roller och jobbar i redaktionsgrupper har varit en väldigt nyttig träning i samarbete.

– Det är flera olika moment där de behöver jobba ihop. Från utflykten där de fotar och antecknar till att de börjar jobba på artikeln och ger varandra respons på texter under redaktionsmöten när artikeln är klar.

Just samarbetet är en viktig framgångsfaktor för att artiklarna ska blir bra, tycker även flera elever.

– Det blir bättre om gruppen har gjort frågor tillsammans och inte alla ställer egna frågor när vi intervjuar, säger Hampus Liljenberg.

Efter att eleverna i respektive klass visat hur de arbetar med sin tidningar får de testa på videojournalistik. Tillsammans tar eleverna över och intervjuvar Mitt i:s reporter och fotograf om hur det är att arbeta på en tidning.


Så här såg det ut när eleverna tog över intervjun


– Vad är det bästa med att vara journalist? frågar flera elever.

– Att man får åka till så många olika platser och träffa olika människor. Vi fick komma hit och hälsa på er, säger fotografen Melina Reid.

– Får man äta mycket tårta? undrar Klara Håkansson.

– Faktiskt mer än jag trodde innan jag blev reporter, svarar reportern Josefin Wennang.

Eleverna i klass 2A är redo att intervjua Mitt i:s reporter och fotograf.

Eleverna i klass 2A är redo att intervjua Mitt i:s reporter och fotograf.