Oro för barnen när förskolan sparar

Karin Norinder, Erika Strand och Jessica Forsman jobbar på Vista förskola i Huddinge.
Karin Norinder, Erika Strand och Jessica Forsman jobbar på Vista förskola i Huddinge.
Stressade förskollärare, större barngrupper och gråtande barn som inte hinner tröstas på ett bra sätt.
Förskolorna i Huddinge kommun ska spara miljonbelopp de närmsta åren. Mitt i har träffat tre pedagoger som är oroade över barnens, och sin egen, framtid.

– Det är ett ständigt skyndande. Vi vill barnens väl men i stället rejsar vi genom jobbet. Vi hinner till exempel inte trösta barnen som förut. Jag är mest orolig för att något ska hända, som en olycka, säger förskolläraren Erika Strand.

– Jag är mest orolig för att barnen inte blir lika trygga och glada som tidigare. Ett barn som är ledsen vid lämning kanske måste sitta en halvtimme i famnen. Nu kan det vara för lite personal för att hinna med det, säger barnskötaren Jessica Forsman.

Vikarier i nödfall

– Jag är mest orolig för hur barnen mår och hur deras hälsa och självkänsla kan påverkas i framtiden, när vi inte hinner ge dem den trygghet och vuxenkontakt som de behöver. Barnen kan inte heller ta rast när det är högljutt. Det finns ingenstans där de kan gå undan och vara helt i fred. Jag är orolig över personalens hälsa med, att vi riskerar att bli utbrända, säger förskolläraren Karin Norinder.

Karin Norinder, Erika Strand och Jessica Forsman. Foto: Pekka Pääkkö

De jobbar alla tre på Vista förskola i Vistaberg. Sedan årsskiftet ska förskolan, liksom alla kommunal förskolor, genomföra miljonbesparingar. Det har lett till större barngrupper på deras förskola, inköpsstopp på allt förutom nödvändiga förbrukningsvaror och att de enbart tar in vikarier i nödfall.

”Bägaren rinner över”

– Ett barn till i varje barngrupp kanske inte låter så mycket. Men när det redan är jättestora grupper, som 22 barn, då blir ett till barn det som får bägaren att rinna över, säger Jessica Forsman.

För att underlätta går barngrupperna ut mer på gården oavsett väder. Då bråkar barnen mindre och personalen kan samarbeta över avdelningarna. Men vad händer på eftermiddagen, när en av tre pedagoger gått hem och det är två vuxna kvar på 15 barn?

Vill ha små grupper

– Då blir det en inre stress hos mig om ett barn har bajsat och måste byta blöja. Då lämnar jag den andra pedagogen själv med många barn och hinner inte ge barnet så mycket tid som man egentligen skulle vilja i badrummet, säger Jesssica Forsman.

Alla tre är de oroliga över att verksamheten övergår mer i barnpassning, än den undervisning som förskolan ska ge. De berättar om mindre planeringstid, färre utflykter framöver för barnen och att outbildad personal i större utsträckning ska anställas om en utbildad pedagog slutar.

– Vi märker redan att kvalitén sjunker. Vi är nöjda med hur verksamheten har fungerat hitills. Ledningen på förskolan är jättebra, besparingarna är ett politiskt beslut. Varför följer inte politikerna Skolverkets riktlinjer om barngruppernas storlek? Barn lär bättre i små grupper, men som det ser ut nu kan vi verkligen inte erbjuda barnen bra lärmiljöer, säger Karin Norinder.

Fakta

Större barngrupper än snittet

Skolverkets riktlinjer om barngruppernas storlek varierar. För barn upp till 3 år är riktlinjerna max 12 barn, för barn upp till 5 år är det max 15 barn.

Huddinge har en högre andel avdelningar med barngrupper på mellan 16-18 barn än länssnittet. 2016 hade 27 procent av kommunens avdelningar så stora barngrupper, jämfört med 22 procent i länet.

Källa: Skolverket