Erik Alvar Bolin möter Sara Haak. Drömmen är att få möta världsmästaren Magnus Carlsen.
Erik Alvar Bolin möter Sara Haak. Drömmen är att få möta världsmästaren Magnus Carlsen.

Här har eleverna schack på schemat

Skola Det råder schackfeber på Essingeskolan.
Eleverna har både schack på schemat och schackklubb efter skoldagens slut.
– Man tränar hjärnan, säger Esther Nyberg som går i årskurs 3.

Höga skrik från lekande barn ute på skolgården hörs in i klassrummet på andra våningen på Essingenskolan. Här råder dock tystnad och djup koncentration – trots att klockan är 15.30 och skoldagen egentligen tagit slut.

Precis som alla andra torsdagseftermiddagar är det schackklubb och intresset är stort bland eleverna i årskurs tre till sex.

– Det är kul med schack, för även om man inte är så bra har man en chans, säger Sara Haak som går i årskurs fem.

Hon har precis flyttat ut första bonden och inlett ett parti mot Erik Alvar Bolin. Båda tävlade förra året i den rikstäckande tävlingen Schackfyran.

– Nästa gång hoppas jag på medalj. Helst skulle jag vilja möta världsmästaren, han bor ju i Norge, säger Erik Alvar Bolin.

Maria Helle är ansvarig för skolans schacksatsning. Foto. Pekka Pääkkö

Tränar logiskt och kreativt tänkande

Essingeskolan har under många år haft ett särskilt fokus på schack. Skolans elever har vunnit flera schackturneringar, däribland Yes2Chess, och fått representera Sverige i internationella tävlingar.

Denna höst har man startat en särskild schack- och matteinriktning. Mellanstadieelverna har både schackteori och schackmatte på schemat. Efter skolan finns en schackklubb och fördjupningsmatte som 75 procent av eleverna valt att gå på.

– Med schack tränar man koncentration samt logiskt och kreativt tänkande. Det gör att man kan utvecklas även i andra ämnen, säger Maria Helle som är ansvarig lärare för schacksatsningen.

Vad är det som lockar barn att spela schack?

– Schack är ett komplext spel och de gillar att utmanas och känna sig smarta. Sedan är det tävlingsmomentet, säger hon.

Maria Helle har sett många elever lyckas i schack trots svårigheter i andra ämnen.

– Jag hade en elev med adhd som alltid stod upp när han spelade och rörde på sig hela tiden. Han var jätteduktig.

Gabriella Geisler Kågström kommer tillbaka till sin gamla skola för att hjälpa nya schacktalanger. Foto: Pekka Pääkkö

”Fick mig att skärpa sinnet”

Som så ofta på torsdagens schackklubb är Gabriella Geisler Kågström på plats. Hon har tidigare gått på skolan men läser i dag matte spets i årskurs 8 på Engelbrektsskolan. Efter sin egen skoldag kommer hon tillbaka till sin gamla skola för att hjälpa nya schackspelare.

– Att spela schack fick mig att skärpa sinnet och gjorde mig bättre även i matte. Det är kul att se andra bli intresserade av schack och utvecklas.

Gabriella Geisler Kågström fick nyligen Svenska schackförbundets ungdomsstipendium.

– Jag tipsar om öppningar, kluringar och hur själva spelet fungerar, säger Gabriella Geisler Kågström och slår sig ned mitt emot Esther Nyberg som går i årskurs 3.

Esther Nyberg har redan fastnat för schack.

– Det var svårt i början men jag är ganska bra på matte och schack liknar matte. Det handlar om att tänka i flera steg. Man tränar hjärnan, säger hon.

Esther Nyberg möter Gabriella Geisler Kågström i ett schackparti. Foto: Päkka Pääkkö