Fittjaskolans femmor i Botkyrkas mattetopp

Eda Cömert, Lejla Saljunovic, Kostas Papadopoulos, Nzar Vakili Kordestani med mattekorten.
Eda Cömert, Lejla Saljunovic, Kostas Papadopoulos, Nzar Vakili Kordestani med mattekorten.
Fittjaskolans elever har visat framfötterna när det gäller matte tidigare.
När resultaten nyligen kom i ett test för femmorna låg årskursen väl över Botkyrka-snittet.
– Mitt mål är att eleverna ska vara bäst i Botkyrka, säger läraren Joel Morales.

Årskurs 5 låg tydligt över Botkyrkas genomsnitt efter ett test tidigare i år. Och när dagens femmor förra året deltog i tävlingen i nationella tävlingen Matte-matchen tog femmorna hem första pris i Sverige – datorer till skolan.

Lovskolan är en av sakerna som gör att vi får bra betyg

Kostas Papadopoulos, årskurs 5

På Fittjaskolan träffar Mitt i Botkyrka/Salem fyra av skolans dedikerade elever. När det är lov brukar de gå på den extrainsatta undervisningen.

– Lovskolan är en av sakerna som gör att vi får bra betyg, säger femteklassaren Kostas Papadopoulos.

Mattelektion i årskurs 5. Läraren Joel Morales går igenom geometri vid vita tavlan. Foto: Anders Björklund

Eda Cömert fyller i.

– Ja, i stället för att bara sitta hemma på loven, säger Eda Cömert.

Fittjaskolan satsar medvetet på just matte. Rektorn Camilla Beijmo Samuelsson hoppas att det är en satsning som även ska ”smitta av sig” på andra ämnen.

Camilla Beijmo Samuelsson Foto: Anders Björklund

– Vi bygger upp en identitet att eleverna kan prestera bra. Det är något som går oavsett när jag kom till Sverige och oavsett hur mycket matte mina föräldrar kan. Matte är det minst språkbaserade ämnet och vi har hittat en metodik som fungerar, säger hon.

En annan framgångsfaktor håller eleverna vi träffar i händerna. Kort i färgerna grönt, orange och rött.

– När läraren Joel visar oss något på tavlan. Om vi fattar tar vi upp grön, fattar vi en del tar vi upp orange och förstår vi inte håller vi upp rött, säger Kostas Papadopoulos.

Läraren Joel Morales berättar att korten är viktiga.

Foto: Anders Björklund

– Korten är viktiga även för mig. Kanske måste jag stanna upp och repetera undervisningen på annat sätt? Det är utvecklande även för mig och jag justerar, förändrar och kompletterar min undervisning, säger han.

Fittjaskolan. Foto: Anders Björklund

Testet som femmorna nyligen genomförde och lyckades väl i visar hur eleverna ligger till i kunskaperna inför nationella provet i årskurs sex. Det är framtaget av Stockholms universitet.

– Mitt mål är att de ska vara bäst. Jag är jättenöjd med resultatet, säger Joel Morales som är förstelärare på Fittjaskolan där han jobbat i 23 år.

Fakta

Fittjaskolan V/S kommunsnittet

Testet som genomfördes i årskurs 5 visar hur eleverna skulle prestera och klara godkänt på nationella provet i årskurs 6.

1.Taluppfattning och tals användning

Minst 14 av 23 rätt

Fittjaskolan: 97 procent

Botkyrka kommun: 80

2. Problemlösning

Minst 9 av 14 rätt

Fittjaskolan: 77 procent

Kommunsnittet: 66 procent

3. Sannolikhet och statistik

Minst 8 av 14 rätt

Fittjaskolan: 100 procent

Kommunsnittet: 94 procent

Källa: Botkyrka kommun