Flickor med autism ofta osynliga

Tommie Söderström och Susanne Bergström, närvaroteam Haninge
Susanne Bergström och Tommie Söderström, närvaroteamet i Haninge, jobbar med hög frånvaro.
Flickor med autism kan ofta bli osynliga i skolan. Det säger Susanne Bergström, psykolog som jobbar med hemmasittare i Haninge.
– Pojkar med autism kan ha specialintressen som gör att de syns. För flickor blir det sociala, att försöka passa in och hänga på kompisar, ofta ett intresse, säger hon.

Att flickor med autism gör som Sigrid, här i artikeln intill, och klarar sig ganska bra i skolan, för att sedan bryta ihop hemma känner Susanne Bergström igen.

”Skolor måste vara lyhörda”

I beslutet som Sigrids familj fick av Huddinge kommun, där hon nekades plats i en resursklass, stod det att Edboskolan såg en elev som klarade skoldagen bra, och att de därför utgick från den bild som Sigrid visade av sig själv på skoltid.

 Barnet ska fungera både i skolan och utanför

Susanne Bergström

Detta ifrågasätter Susanne Bergström, på ett generellt plan.

– Flickor kan vända sig inåt i stället för att bli utåtagerande. Om all energi tar slut för att de ska fungera i skolan kan de krascha när de kommer hem. Om de gör det, och barnet inte orkar någonting efter skolan, behöver skolan vara jättelyhörd. Barnet ska fungera både i skolan och utanför, säger Susanne Bergström.

Mindre klasser bra

Hon ser också behovet av små undervisningsgrupper för barn med särskilda behov, både i särskilda klasser och mindre undervisningsrum som elever kan gå in i delar av dagen.

Har du träffat familjer som väljer att ha sitt barn hemma?

– 99 procent vill inget hellre än att deras barn går i skolan som alla andra. Då slipper föräldrarna krascha själva också.

”Naivt” tro på minskat behov

Susanne Bergström påtalar vikten av att nya skolor lyssnar på tidigare förskolor eller skolor där elever gått, om de har särskilda behov.

– Om barnet har haft ett stort behov av insatser tidigare är det ganska naivt att tro att den situationen skulle ha försvunnit i ett trollslag. Då är det bättre att börja med mycket insatser, för att barnet inte ska misslyckas, och sedan utvärdera hur det fungerar.