Sparkrav på skola: Pedagoger gråter av utmattning

Hörningsnässkolan i Huddinge.
Hörningsnässkolan måste spara pengar - pedagog oroas över följderna för eleverna.
Elever som slåss, ledsna barn som inte hinns med och pedagoger som gråter av utmattning.
Mitt i undersöker i flera artiklar läget på Hörningsnässkolan. Först ut är en pedagog som ger sin bild.
– Situationen är helt ohållbar, säger hen.
I år väntas skolan, ihop med Ängsnässkolan, gå uppemot en miljon kronor back.

I år måste flera skolor i Huddinge spara pengar.

Nyligen fick de anställda på Hörningsnässkolan veta att skolan (ihop med Ängsnässkolan) ligger 1,6 miljoner kronor back hittills i år, ett underskott som väntas minska vid årsskiftet – delvis på grund av besparingar.

Mitt i har pratat med skolpersonal, föräldrar, fackförbund och skolans rektor.

Nu berättar en av pedagogerna om sin oro för eleverna och de anställda.

– Vi pedagoger är så in i själen trötta och det händer att vi gråter på jobbet. Det är bara en tidsfråga innan ett barn blir skadat, rymmer eller glöms bort vid stängning.

Rektorn: Det ingår i jobbet att hjälpa alla elever

Enligt hen är det största problemet att det är för få vuxna som jobbar i för stora barngrupper.

När lärarna slutar klockan 14 och fritidsverksamheten tar över kan det vara upp till 80-90 sexåringar kvar på max 8 pedagoger, ibland färre.

På lågstadiet är det lika många barn, men något färre vuxna ju äldre barnen blir.

Fakta

Besparingar

I våras skrev Mitt i Huddinge att grundskolorna måste spara 18 miljoner kronor med start i år.

Ett par av de skolor som ska spara pengar i år är Hörningsnässkolan och Ängsnässkolan, som har gemensam ekonomi.

Just nu jobbar kommunen med att fördela pengar till olika skolor, eftersom flera skolor har det ekonomiskt kämpigt.

Samtidigt behöver flera barn, som kan ha diagnoser såsom ADHD och autism, så mycket extra stöd att alla de andra eleverna inte hinns med i den utsträckning som önskas.

 De kan till exempel skada och hota andra barn och oss pedagoger

 Orolig pedagog

– Flera barn med särskilda behov skulle behöva en vuxen med sig hela tiden. De kan till exempel skada och hota andra barn och oss pedagoger, det har hänt. Om ett barn kastar en stol eller en sax eller skriker fula ord kan man få gå därifrån med det barnet. Då blir det färre vuxna kvar, säger pedagogen.

Hörningsnässkolan i Huddinge.

Hörningsnässkolan i Huddinge.

En till utmaning är när pedagogerna är sjuka. Då tas det inte alltid in vikarier, vilket gör att det kan bli ännu lägre personaltäthet.

Man kan se elever som är tystlåtna eller ledsna. De barnen hinner vi inte alltid med

Pedagogen

– Många barn får absolut inte den pedagogiska verksamhet och det stöd som de ska få och har rätt till. Det blir mer barnpassning än utbildning. Man kan se elever som är tystlåtna eller ledsna. De barnen hinner vi inte alltid med för att vi måste punktmarkera utåtagerande barn. Annars skulle andra elever kunna bli skadade, säger pedagogen.

Pedagogen är oroad över de anställdas hälsa.

Vi går på knäna

Pedagogen

– Vi får höra att vi ska kämpa på, men vi går på knäna. Vi ändrar vårt schema för att få verksamheten att gå ihop, kan någon komma tidigare eller jobba över? Ledningen släcker bränder. Vi ser inget ljus i tunneln, säger hen.

Vår serie fortsätter – läs mer närmsta dagarna.

Vet du mer om Huddinges skolor? Tipsa Mitt i:s reporter – du kan vara anonym.