Guldregn över Nackas lärare – men inte till alla

Knappt 500 lärare i Nacka får 3 000 kronor mer i lön.

Förskollärare och fritidspedagoger som också de omfattas av statens lärarlönelyft får stå tillbaka.

Det väcker kritik hos allmänheten och lokala beslutsfattare.

Camilla står i det starka solljuset i en park i Sickla. Hon säger ”absolut”, lärarna är värd högre lön, de har en lång utbildning, längre än förskollärare.

– Det är ett sätt att locka in fler i yrket, säger hon.

När beskedet kom i slutet av maj om statsbidraget till höjda lärarlöner, det så kallade lärarlönelyftet, välkomnades det av lokalpolitiker i Nacka, från vänster till höger.

– Guldregn, sa Khashayar Farmanbar (S). Det är en historisk möjlighet att höja lärarlönerna och ge bättre status åt läraryrket och öka intresset för att bli lärare.

– Det är välkommet med mer pengar, jättebra. Nacka är löneledande när det gäller lärarlöner. Vi har satsat på lärarna innan det kom några statsbidrag, sa kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M).

Nacka får 27,2 miljoner av de statliga bidragsmiljarderna. Det ger 532 av Nackas drygt 700 lärare med lärarlegitimation, inkluderat förskollärare och fritidspedagoger, en löneökning med 3 000 kronor i månaden.

– Det är inte samtliga lärare som får del av pengarna men många, säger Jonatan Lannemar, utbildningsstrateg vid Nacka kommun.

Villkor för att få del av pengarna är att läraren just har lärarlegitimation och på egen hand har utvecklat undervisningen.

Det statliga regelverket begränsar dock hur mycket av pengarna som får gå till förskollärare och fritidspedagoger, max tio procent.

Tobias Nässén (M), ordförande i utbildningsnämnden i Nacka, är kritisk till villkoret:

– Vi uppskattar att staten satsar på bra lärare. Men jag tycker inte att den här detaljstyrningen är bra. Vad är det som säger att bara vissa lärarkategorier ska få del av pengarna?

En annan kritik Nässén har är oklarhet om hur länge statsbidraget kommer att betalas ut.

– Vi önskar generella statsbidrag och långsiktiga villkor, det är det bästa sättet att stötta vårt arbete i Nacka, säger Nässén.

Presstjänsten vid utbildningsdepartementet säger till Mitt i att regeringen under de kommande åren ska avsätta tre miljarder kronor årligen för lärarlönelyftet.

Fakta

Så mycket tjänar lärarna

Lärare i kommunala grundskolor

Nacka 35 100 kr/mån

Stockholms län 34 700

Gymnasielärare

Nacka 37 000 kr/mån

Stockholms län 35 400

Förskollärare

Nacka 33 886 kr/mån

Stockholms län 31 100

Fritidspedagoger

Nacka 31 886 kr/mån

Stockholms län 29 100

Källa: Nacka kommun, Statistiska centralbyrån

Är det rätt satsa på gruppen lärare och andra blir utan?

Onsdag klockan 10.30

Karina Frykman, 46 år: "Absolut. Lärarna har en lång utbildning. Höjs lärarlönerna kan det bidra till förutsättningar för att alla skolor ger en mer likvärdig undervisning än i dag. Det är jätteviktigt för att barnen ska få de bästa förutsättningarna."
Jenny Köhlberg, 34 år: "Jag tycker att det ska vara lika när det gäller vilka som ska få del av höjningen, förskolan är lika viktig som skolan. Jag tycker att det är rätt att satsa på höjda löner, det är för få lärare i dag, det behövs fler lärare."
Rolf Righammar, 70 år: "Alla grupper som jobbar med människor ska upp lönemässigt. Läraryrket har så pass dålig status att det finns de som lämnar yrket. Så fort det handlar om mjukvara (människor) så ger det sämre betalt."
Magnus Andersson, 43 år: "Man behöver se statistik över hur förskollärarnas löneutveckling sett ut tidigare, om de tidigare fått lönehöjningar som lärarna inte fått eller om de ska ha mer. Men lärarlönerna ska upp, det är ett viktigt yrke."
Annika Christell, 40 år: "Jag tycker att båda grupperna ska få bättre betalt, annars är det inte säkert att man kan väcka intresse för yrkena. Sen kan jag inte säga om de ska ha exakt lika mycket, lärare tror jag har en längre utbildning och har ett svårare pedagogiskt uppdrag."
Emelie Larsson, 35 år (med sonen Holger): "Jag tycker att förskollärare ska få lika mycket, men att alla inte får hänger kanske samman med vilken löneutveckling den gruppen haft tidigare. Man borde satsa lika mycket på båda grupperna. Det är vår framtid att folk vill utbilda sig till lärare."