Gymnasieval: Här sticker betygen ut i Huddinge

Sågbäcksgymnasiet i Huddinge
Sågbäcksgymnasiet har ovanligt höga mattebetyg - jämfört med de nationella proven.
Glädjebetyg - eller rättvisa bedömningar?
Nu är det hög tid för landets niondeklassare att söka gymnasieskola.
Mitt i har kartlagt hur Huddinges - och länets -  gymnasieskolor sätter betyg, i jämförelse med  elevernas resultat på nationella prov.
En av skolorna som sticker ut är Sågbäcksgymnasiet i Huddinge.

Mitt i har granskat skillnaden mellan slutbetygen och vad elever fått för betyg på det nationella provet i ämnena matematik och engelska för avgångsklasserna på gymnasiet.

Resultatet: Det finns stora skillnader mellan hur skolorna förhåller sig till de nationella proven.

Sågbäcksgymnasiet är den skola som sticker ut mest i Huddinge, när det gäller mattebetygen.

I topp i länet

Skolan ligger även i topp, på plats 17 av 155, när länets skolor, över vilka som sätter högst betyg jämfört med provresultaten listats.

På Sågbäcksgymnasiet fick 73 procent av eleverna ett högre ämnesbetyg än vad de fick i resultat på det nationella provet i matematik.

Detta kan jämföras med länssnittet som ligger på 37 procent.

Fakta

Här är Huddinges skolor

Så stor andel elever fick högre betyg än provresultat i Huddinge:

Östra gymnasiet:

Matematik: 29,13

Engelska: 28,51

Huddingegymnasiet:

Matematik: 35,63

Engelska: 25,62

Sjödalsgymnasiet:

Matematik: 38,81

Engelska: 20,3

IT.Gymnasiet Södertörn:

Matematik: 28,13

Engelska: 13,64

Sågbäcksgymnasiet:

Matematik: 72,97

Engelska: 5,71

Övriga gymnasieskolor i Huddinge ligger runt länssnittet. Där har mellan 28 till 38 procent av eleverna fått högre mattebetyg än resultat på det nationella provet.

Eftersträvar rättvisa

Charlotte Björnfot är tillförordnad rektor på Sågbäcksgymnasiet.

Hon säger att skolan försöker sätta så rättvisa betyg som möjligt. Att mattebetygen är högre än provresultaten för 73 procent av eleverna kan bero på att många elever har andra modersmål än svenska.

De har helt enkelt svårare att prestera väl på nationella prov, än andra elever, på grund av språkbarriärer.

Vi tror att flera av våra elever tyvärr underpresterar

Charlotte Björnfot

Därför försöker lärarna att ta hänsyn till elevens hela prestation, i andra prov så väl som undervisningen i stort, när de sätter betygen, vilket lärare också ska göra.

  Vi tror att flera av våra elever tyvärr underpresterar på nationella prov. Många elever är första eller andra generationens invandrare. När de sitter ensamma på nationella prov fastnar de lättare i språkliga begrepp än de gör annars. På vanliga lektioner har de lättare att slappna av, säger Charlotte Björnfot.

Praktiken kan flyttas

Hon tar även upp det faktum att skolan är ett yrkesgymnasium.

Eleverna kan ha nationella prov direkt efter att ha gjort praktik (APL) på olika arbetsplatser, och då inte ha de färska kunskaper som krävs på proven.

– Vi tittar på om vi kan flytta APL-perioder, men det är inte helt enkelt med hänsyn till branschen. Vi kommer även att lägga om matematikundervisningen så att eleverna läser matematik över två terminer. I dag har de matematik över fyra terminer, säger Charlotte Björnfot.

Så din bild är att ni ger rättvisa betyg?

– Ja, absolut. Lärarna tar hänsyn till att det faktiskt blir rättvist. Annars kan det bli en bestraffning för att de har en annan språklig bakgrund, säger hon.