”Konsekvensen för skolan blev noll”

Johan Eklöf anmälde en Täbyskola till Skolinspektionen.
Johan Eklöf anmälde skolan till skolinspektionen, men anmälan lades ner.
Johan Eklöf i Täby anmälde barnens skola – sedan tog det stopp. Det är många anmälningar som inte tas vidare. Hur är det att vara den som anmält, och inte få ett avslut?

Enligt skollagen ska skolorna anpassa verksamheten utifrån varje elevs enskilda behov.

För Johan Eklöfs två söner, som båda har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, blev det trots detta aldrig bra på den skola i Täby där de gick.


Mitt i har granskat anmälningarna till Skolinspektionen. Kartläggningen visar att antalet anmälningar ökat markant under de senaste åren – i vissa områden med 100 procent.


Frånvaro, stress och psykisk ohälsa blev resultatet och till slut gick sönerna inte i skolan alls.

Idag går de på en resursskola i en annan kommun, men de tidigare problemen påverkar fortfarande hela familjen.  Johan har många gånger upplevt maktlösheten över att inte kunna få det att fungera. 

Ville inte anmäla

Han ville lösa det med skolan direkt, men det låste sig och inget hände. Till slut kände han sig tvungen att skicka in en anmälan till skolinspektionen.

– En anmälan blir ju det absolut sista man kan ta till, säger han.

Först kände familjen att de blev tagna på allvar. Men när myndigheten kommit så långt att skolan fått lämna sin sida av berättelsen, tog det stopp.

Och medan utredningen pågick hann barnen få plats på den nya resursskolan.

Då kom brevet som Johan fortfarande inte riktigt förstår.

– De avslutade utredningen eftersom pojkarna inte längre gick på den aktuella skolan, säger han.

Revansch var aldrig meningen med anmälan, utan att få skolan att ta sitt ansvar och ändra sitt sätt att arbeta. När den nu lades ner är han rädd att andra barn ska få genomlida samma sak som hans söner behövde göra.

– Konsekvensen för skolan, för allt vårt lidande, blev 0 – trots att vi lade ner massor av tid på vår anmälan. Därmed kan skolan fortsätta att inte ge tillräckligt stöd till eleverna, trots att skollagen säger något annat, säger han.

Kan skickas vidare

Fredrika Brickman är enhetschef på anmälningsenheten på skolinspektionen i Stockholm. Hon menar att de i regel lägger ned anmälningar när en elev flyttar, eftersom de först och främst vill arbeta med ärenden där de kan förbättra en elevs skolsituation. När en elev har slutat på skolan kan de således inte längre göra det, och ärendet avslutas.

  Kan vi se att skolan har stora brister i något avseende kan vi istället lämna en signal till våra tillsynsenheter så att de kan hantera frågan på en generell nivå, säger Fredrika Brickman.

Fakta

Täby i siffror

2015
Ärenden: 52
Beslutade: 44
Föreläggande: 5

2016
Ärenden: 47
Beslutade: 49(8)
Föreläggande: 7(2)

2017
Ärenden: 43
Beslutade: 39(6)
Föreläggande: 3(2)

*siffran inom parantes är det antal av totalen där anmälan gjordes året innan

Källa: Skolinspektionen