Min lokala hjälte

Puls i kroppen gör skolbarnens huvuden pigga

Gamze Yildirim laddar för långkast. Melina Izgi, Sandy Al-Souheli och Nahida Begum är redo
Gamze Yildirim laddar för långkast. Melina Izgi, Sandy Al-Souheli och Nahida Begum är redo
Tarasha Laskar, Josef Al Mohtadi och David Isaac Ibrahim Al Haday säger ja! till träningen
Tarasha Laskar, Josef Al Mohtadi och David Isaac Ibrahim Al Haday säger ja! till träningen
Brunnaskolan har pulsträning.
Flera elever sätter fingrans mot halsen för att känna pulsen efter passet.
Hussin, Osama, Josef, David trippar upp och ner. Läraren Thomas Hiller manar på eleverna.
Hussin, Osama, Josef, David trippar upp och ner. Läraren Thomas Hiller manar på eleverna.
Plintar och andra redskap är framställda en hel förmiddag för skolans pulsträning.
Plintar och andra redskap är framställda en hel förmiddag för skolans pulsträning.
Bollen är kastad. Maria Katto i aprikosfärgad tröja ser ut att bli den som vinner duellen.
Bollen är kastad. Maria Katto i aprikosfärgad tröja ser ut att bli den som vinner duellen.
Imran bryter fram på vänsterkanten på innebandyplanen på en av stationerna.
Imran bryter fram på vänsterkanten på innebandyplanen på en av stationerna.
På Brunnaskolan rör eleverna på sig fyra av fem skoldagar.
En klar majoritet av eleverna tycker att det blivit lättare att förstå matte och svenska efter de extrainsatta pulspassen.
– Jag blir piggare och det blir lättare att förstå, säger Tarasha Laskar som går i fyran.

Det går inte att ta miste på glädjen och entusiasmen när pulspasset för Brunnaskolans elever sätter i gång i Botkyrkahallen. Här har Brunnaskolan pulspass två gånger i veckan för mellanstadieleverna.

Hussin, Osama, Josef, David trippar upp och ner. Läraren Thomas Hiller manar på eleverna.

Tillsammans med vanlig gymnastik två gånger i veckan får nu eleverna rörelse och puls fyra av fem skoldagar. Direkt efter de extrainsatta pulspassen har rektorn lagt antingen  matte eller svenska på schemat – två prioriterade ämnen.

Tarasha Laskar, Josef Al Mohtadi och David Isaac Ibrahim Al Haday säger ja! till träningen

I Botkyrkahallen träffar tidningen Tarasha Laskar som är positiv till pulspassen och effekterna av det. Hon säger att det är lättare att förstå på lektionerna direkt efteråt.

– När man rört på sig vill man också sitta still efteråt, säger hon.

Hon är inte ensam. En utvärdering som skolan gjort där 100 elever fått svara visar att tre av fyra elever tycker att det blivit lättare att koncentrera sig och sitta still.

Imran bryter fram på vänsterkanten på innebandyplanen på en av stationerna.

Bakom henne spelar de andra barnen basket, innebandy, badminton och springer slalombanor. Andra pass är det fotboll, dans eller innebandy.

– Eleverna ska ligga på 75 procent av sin maxpuls. De ska inte ta ut sig fullständigt för då blir de för trötta på lektionen efteråt istället, säger läraren Thomas Hiller som också är en av projektledarna.

Brunnaskolan har pulsträning.

Flera elever sätter fingrans mot halsen för att känna pulsen efter passet.

Eleverna ska alltså inte falla ihop av utmattning som om de spurtat mot Petter Northug över ett helt Vasalopp. Efter pulspasset sitter en del av barnen och trycker fingrarna mot halsen för att känna pulsen.

– I mars ska vi köpa in pulsklockor, då ska barnen kunna följa sin egen puls på en skärm på väggen så de vet om de ska öka eller slå av på takten, säger Thomas Hiller.

Fakta

Så tycker eleverna

3 av 4 tycker att det blivit lättare att koncentrera sig och sitta still.

8 av 10 tycker att det blivit lättare att förstå vad som är på gång.

Nästan 7 av 10 tycker det blivit lättare att förstå matte eller förstå läsuppgifterna.

94 procent tycker pulspassen är ”bra”. 6 procent tycker att de är ”sådär”.

Lärarnas svar

Sex lärare svarade på frågor.

Hälften tycker att eleverna blivit bättre på att koncentrera sig, förstå uppgifterna och lösa uppgifterna i matte och svenska.

Alla tillfrågade lärare vill fortsätta med pulspassen nästa läsår.