Pedagog dröjde flera veckor med orosanmälan

Barnet vittnade till pedagogen som inte gjorde en orosanmälan förrän två veckor senare.
Barnet vittnade till pedagogen som inte gjorde en orosanmälan förrän två veckor senare.
På en förskola i Täby väntade en pedagog att larma till socialtjänsten efter att ett barn vittnat om ett missförhållande. Kommunen tog saken på stort allvar och valde att förelägga skolan.
– Man är skyldig att anmäla det omedelbart, säger utbildningschefen Patrik Forshage.

Tidigare i år berättade ett förskolebarn till sina pedagoger om en situation denne varit utsatt för. Pedagogerna uppfattade situationen som att barnet for illa, men de anmälde inte händelsen till socialtjänsten förrän två veckor senare.

5-åringar fick inte leka – tvingades plugga

– Lagen är väldigt tydlig i den här frågan. Om en enskild anställd på en skola eller förskola får en misstanke om att ett barn far illa på något sätt så är man skyldig att anmäla det omedelbart, säger utbildningschefen Patrik Forshage.

”Vi har uppmärksammat tre förskolor det senaste halvåret om detta”

Patrik Forshage om bristande anmälningsrutiner

Nu får förskolan ett föreläggande, och det är inte första gången en förskola i Täby får ett föreläggande av samma anledning.

– Vi har uppmärksammat tre förskolor det senaste halvåret som vi gett ett föreläggande för att de brister i de här rutinerna, säger Patrik Forshage.

Måste agera snabbt

Han säger att den här typen av brister är mycket allvarliga. Orsaken till att man dröjt att rapportera händelsen till socialtjänsten är att man diskuterat frågan med kollegor och andra på arbetsplatsen om hur man ska gå vidare. Så ska man alltså inte göra.

– Man måste agera väldigt väldigt snabbt och det är inte den enskilda anställdas ansvar att utreda misstanken, utan det är socialtjänsten som ska ta vidare den här typen av ärenden.

5-åringar fick inte leka – tvingades plugga

Ska utbilda förskolor

Den aktuella förskolan inkom omedelbart med åtgärder för hur man ska ändra sina rutiner. Och nu kommer kommunen, som är tillsynsmyndighet, att organisera en kompetensutveckling hos förskolor och skolor så att detta inte upprepas.

– Det ska inte finnas någon osäkerhet på hur man ska göra om man misstänker att ett barn far illa, säger Patrik Forshage.