Här är rasterna fulla av rörelse och lek

Bäckahagens skola rastaktiviteter.
Majd El Maweed i klass 1c hoppar glatt över hindren. Han är ett av många nyanlända barn.
På Bäckhagens skola är varje rast en lek full av rörelse. Fritidspedagogen Issam Hariri är anställd för att ordna rastaktiviteter.
– Barnen har blivit mycket gladare, säger han.

Lågstadieeleverna springer ut på gården på Bäckahagens skola. Där är en hinderbana iordningställd och snart hoppar de över hinder, springer mellan koner och i rockringar. Efter en stund strömmar musik från högtalarna och några barn har börjat dansa på ett trädäck som ser ut lite som en scen.

– Det är jätteroligt med rastaktiviteter. Det roligaste är att dansa, jag älskar att dansa, säger Majdouline Lamar, som går i klass 1b.

Sedan i höstas arbetar skolan med organiserad rörelse på rasterna. Issam Hariri är anställd för att arrangera rastverksamheten.

Elia Gabriel Summay, 7 år. Stämningen på rasten är glad och Issam Hariri är en favorit bland barnen. Foto: Anna Z Ek

Studieresa till USA

– Vi vill att barnen ska röra sig mer och dessutom undvika konflikter. Det är på raster som saker och ting händer. Sedan vi började med det här har vi inte haft några ärenden om händelser på rasterna, säger Issam Hariri.

Tillsammans med några andra från skolan har han precis kommit tillbaka från en resa till Chicago där de besökte en skola som arbetar mycket med rörelse och som har bland de bästa skolresultaten i USA. Bäckahagens skola ligger i framkant i Stockholm när det gäller att arbeta med hjärna-rörelse. Mitt i söderort har tidigare skrivit om skolans arbete med rörelse på schemat.

Skolan märker redan resultat av rastverksamheten.

Barnen är gladare när de kommer till skolan de är mer koncentrerade på lektionerna.

Issam Hariri, fritidspedagog.

– Barnen är gladare när de kommer till skolan de är mer koncentrerade på lektionerna. Det märks att de tycker att det är roligt, de kommer och frågar vad det ska vara för aktiviteter.

Issam Hariri vid tavlan där rastaktiviteterna presenteras. ”Den är också bra för språkutvecklingen. Vi har många nyanlända barn” säger han.  Foto: Anna Z Ek

Bättre sammanhållning på rasterna

”Om du rör dig orkar du leka mer” står det på tavlan utanför matsalen. Bredvid hänger ett schema där rastaktiviteterna presenteras med en rolig bild och namn på aktiviteten.

Varje dag ordnas flera olika aktiviteter. Det kan vara hinderbana, hoppa hopprep, gymnastik eller fotboll.

– Vi jobbar mycket med grundläggande motorik som att hoppa, klättra och krypa eftersom barn gör det för lite idag. Sedan jobbar vi med genus och har tjejfotboll eftersom fotbollsplanen lätt tas över av killarna. Varje vecka ordnar vi också en tipspromenad där barnen får gå runt hela området. Det ska finnas något för alla, säger Issam Hariri.

Allt handlar om lek. Sedan rör de sig på köpet utan att tänka på det.

Issam Hariri, fritidspedagog.

Gemenskapen är viktig. Många av övningarna går ut på att barnen ska samarbeta.

– Allt handlar om lek. Sedan rör de sig på köpet utan att tänka på det, säger Issam Hariri.

Emma Nixon Wahrenstedt och Lea Raymond Persson i klass 5b är rastvärdar. De håller i många gymnastikaktiviteter. Foto: Anna Z Ek

Mellanstadieelever är rastvärdar

Rastverksamheten vänder sig främst till lågstadieeleverna, men även mellanstadieeleverna är involverade. Det började med att två tjejer själva tog kontakt med Issam Hariri.

– Vi berättade att vi håller på med gymnastik och att vi vill vara rastvärdar. Då fick vi vara det. Vi håller i rastaktiviteter flera dagar i veckan, säger Emma Nixon Wahrenstedt.

Ofta håller de i gymnastiken, då kan det handla om att hjula och stå på händer. Ibland leder de gymnastik för ett 30-tal elever i idrottssalen. Då gäller det att ha tydliga regler.

– Gymnastik kan vara lite farligt. Om de tramsar och inte gör som vi säger får de en varning. Hjälper inte det får de gå därifrån, säger Lea Raymond Persson.

Vad är det roligaste med att vara rastvärd?

– Det är jättekul att se när andra lär sig, det lär jag mig också av. Att få ha ansvar. Och så är det roligt att se när andra har roligt, att vi gör saker tillsammans.