Min lokala hjälte

Robot lär SFI-elever svenska

Roboten Furhat hälsade på SFI i Alvik.
Roboten Furhat hälsade på SFI i Alvik.
Roboten Furhat lär elever svenska.
Roboten Furhat lär elever svenska.
Gagan Singh flyttade från Afghanistan till Sverige för två år sedan.
Gagan Singh flyttade från Afghanistan till Sverige för två år sedan.
Eleverna pratar med roboten två och två.
Eleverna pratar med roboten två och två.
Virginia Martin Sánchez ,23, kommer från Spanien och arbetar som au-pair i Sverige.
Virginia Martin Sánchez ,23, kommer från Spanien och arbetar som au-pair i Sverige.
Roboten Furhat hälsade på hos SFI i Alvik för att prata svenska med eleverna.
– Det var som att prata med en människa, han ställde väldigt mycket frågor och gjorde ansiktsuttryck, säger Gagan Singh från Afghanistan.

På SFI i Alvik fick eleverna besök av den människoliknande roboten Furhat. Han kom dit för att samtala med eleverna på svenska. Det är ett forskningsprojekt från KTH som utvecklar metoder för roboten så att den på bästa sätt ska kunna samtala med eleverna.

Med eleverna Gagan från Afganistan och Prusha från Irak pratade roboten bland annat om mat och natur.

Roboten: Vad finns det för skillnader mellan era hemländer och Sverige?

Gagan: Naturen är snyggare i Sverige.

Roboten: Vad är era svenska favoritmaträtter?

Prusha: Jag gillar knäckebröd och smörgås.

Gagan: Jag killar kanelbulle och köttbullar.

En session med roboten är 15 minuter lång och efter varje samtal får eleverna fylla i ett formulär om upplevelsen. Under samtalet provar man fyra olika slags samtal för att se vilket som är bäst att lära sig svenska med.

– Det första är att roboten ska vara som en intervjuare. Det andra är att roboten ska få eleverna att prata med varandra. Det tredje sättet är att roboten ska prata om sig själv och eleverna får komma med små instick. Det fjärde och sista är få till ett samtal mellan alla tre och då ska roboten också ställa personliga frågor till eleverna, säger Olov Engwall, professor i talkommunikation.

Gagan Singh är 23 år och kom till Sverige för två år sedan. av roboten fick han lära sig om geografi.

– Han lärde mig vilka de fyra största städerna är i Sverige. Jag skulle rekommendera andra som lär sig svenska att prova det här, men jag tycker att han ska prata långsammare. Det var som att prata med en människa, han ställde väldigt mycket frågor och gjorde ansiktsuttryck.

Gagan Singh flyttade från Afghanistan till Sverige för två år sedan.

Virginia Martin Sánchez ,23, kommer från södra Spanien och arbetar som au-pair hos en familj på Kungsholmen. Hon tyckte att roboten pratade som man gör i verkligheten.

– På lektionerna pratar ju läraren väldigt långsamt för att man ska förstå, men roboten pratade snabbare som svenskar gör.

Virginia Martin Sánchez ,23, arbetar som au-pair i Sverige.