Moa – hunden som är skolad att hjälpa elever

Tollaren Moa älskar sitt uppdrag som skolhund. Tova Björn till höger.
Tollaren Moa älskar sitt uppdrag som skolhund. Tova Björn till höger.
Hon ser alla, framförallt de som inte alltid törs synas. Hon hjälper till med läsning, matte och gruppövningar. På Brunns skola är hunden Moa en självklar del i undervisningen.
– Med Moa får man bättre självförtroende och vågar ta plats, säger William Ring, 13.

I det röda hundhuset på Brunns skolgård sitter ett tiotal elever i ring. I mitten sitter hunden Moa. Hundgodispåsen går runt och Moa får en liten belöning varje gång hon tittar en elev i ögonen och de två får kontakt.

Läraren Torbjörn Nilsson med Moa.

Tollaren är utbildad terapihund med inriktning skolhund och hjälper elever med såväl läsning, matte och teambuildningsövningar.
– Med Moa så skrattar alla tillsammans och inte åt varandra. Alla blir sedda, säger Torbjörn Nilsson, hundförare.

Började som ett försök

Att djur är bra för människors välmående är känt sedan länge. En del av anledningen är att beröring avger hormonet oxytocin, som ger lugn och ro. Det har också visat sig sänka både puls, blodtryck, dämpa ångest, minska smärta och stimulera immunförsvaret.

Moa hjälper till med läsning.

På Brunns skola kom idén till en skolhund efter att läraren Torbjörn Nilsson, som redan under studietiden fick upp ögonen för skolhundar, började ta med sig sin hund på friluftsdagar. Där såg han hur gruppen kom samman. Idag jobbar han och Moa med elever som behöver lite extra stöd eller klasser som behöver samarbeta bättre.

Läsförmågan har blivit bättre

Men först måste allt godkännas av skolans rektor.
– Det hela började som ett försök. Några barn behövde lite extra stöd med sin läsning. De har fått läsa med Moa och gjort övningar tillsammans och enskilt och de har blivit märkbart bättre med läsningen. Sedan handlar det också om att skapa respekt och lugn och ro och lyssna på Moas signaler. Är det så att man är elak mot hunden så fungerar det inte, så barnen får också öva på samspel, säger Ulrika Görtz Wetterlund.

”Är det så att man är elak mot hunden så fungerar det inte, så barnen får också öva på samspel”

”Hundar finns alltid där för en”

William Ring leker med Moa.

13-åriga William Ring tycker att Moa gör stor skillnad när hon är med i klassen.
– Jag tror att det är ganska bra med en skolhund. Man kanske tycker att det är lite läskigt att ta plats men med Moa så får man bättre självförtroende och vågar visa upp sig inför gruppen. Hon blir i fokus. Dessutom kan hundar förstå. De finns alltid där för en, säger han.

 

”Med Moa så får man bättre självförtroende och vågar visa upp sig inför gruppen

Victoria Wohlin, 13, tycker också att Moa är bra sällskap.
– Om man är ledsen en dag så blir man gladare av henne. Hon är rolig att hänga med, säger hon.

Positiva föräldrar

Rektor Ulrika Görtz Wetterlund är glad att hon lät Torbjörn Nilsson ta med sig Moa till jobbet.
– Vår hypotes var att barnen skulle känna att det var roligare att läsa, att de skulle bli lugnare och mer motiverade och det vi kan se är att Moa har haft en otroligt bra effekt på barnen och alla föräldrar har varit superpositiva, säger hon.

Moa hjälper till med gruppövningar.

Inne i hundhuset tittar Moa uppmärksammat åt varje håll medan hon utför övningar med eleverna. Inget eller ingen går henne förbi.
– Hon söker sig ofta till dem som är lite tillbakadragna. Hon känner av alla och bryr sig inte om hur man ser ut eller om man är kille eller tjej. Det känns jättebra att ha henne med mig. Dels för att hon är min bästa vän, men även för att hon hjälper eleverna så mycket, säger Torbjörn Nilsson.

Följ Torbjörn Nilsson och Moas vardag på deras blogg.