Skolan överlägset viktigaste valfrågan Lurad på gratis mobil

Kerstin Sundqvist är en av många som bivit lurade av telefonförsäljare.
Kerstin Sundqvist är en av många som bivit lurade av telefonförsäljare.
I över ett år har Kerstin Sundqvist kämpat för att häva sitt mobiltelefonköp eftersom hon känner sig lurad.

Och hon är inte ensam – förra året anmäldes rekordmånga köp av telefoner och telefonitjänster till ARN.

När Kerstin Sundqvist, 74, förra sommaren gick med sin son för att köpa en ny mobiltelefon frågade säljaren om hon inte själv skulle ha en ny telefon. Genom att förlänga sitt abonnemang skulle hon få den helt gratis.

– Sedan sa försäljaren att jag skulle få två presenter också, hörlurar och en väska, bara för att jag var en så bra kund. Saker som jag inte ens ville ha, säger Kerstin Sundqvist.

Men gratis var det inte. När räkningen kom blev det en otrevlig överraskning. Förutom abonnemanget tvingades nu Kerstin betala 50 kronor i månaden extra för mobiltillbehör under sammanlagt två års tid, 1 200 kronor totalt.

– Det kändes för jävligt. När jag gick tillbaka till butiken hånskrattade bara säljaren och sa att det var jag som skrivit på kontrakten.

Att allt fler blir missnöjda med sina mobiltelefonköp syns i statistiken hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Förra året anmäldes 895 fall som gällde köp av telefon eller telefonitjänst vilket är fler än något annat år.

Även Telekområdgivarna får återkommande samtal från missnöjda kunder och enligt vd:n Mattias Grafström är avtalsfrågor vanligast. Han känner också igen Kerstins historia.

– Vi får regelbundet in sådana ärenden där säljaren utlovat något gratis som sedan inte är det. En del konsumenter säger också att personalen ser till att förpackningen öppnas i butiken så att det sedan inte ska gå att ångra sig. Det är de värsta fallen, säger han.

Kerstin Sundqvist köpte sin telefon hos Mobilizera i Väsby centrum.

Samma butik anmäldes under förra hösten till ARN vid inte mindre än tre tillfällen. Dessutom polisanmäldes butiken vid två tillfällen för bedrägeri.

Det fick Mobilizeras ledning att agera. Sedan nyår driver en ny franchiseföretagare butiken och sedan dess har inga nya anmälningar gjorts.

Och när tidningen ringer Mobilizeras vd Åsa Sundeman är hon tydlig med att det som Kerstin råkade ut för inte är acceptabelt.

– Det strider mot vår värdegrund. Vi ägnar oss inte åt den här typen av försäljning och vi använder inte argumentet gratis för det är inte gratis.

Vad ska ni göra nu för att hjälpa Kerstin?

– Vi ska givetvis hjälpa henne, och kompensera henne för den ekonomiska skada som hon lidit, på den punkten råder det inga som helst tvivel.

Fakta

Viktiga löften ska finnas skriftligt

Utgå från att inget är gratis.

Skriv inte på något kontrakt utan att noggrant läsa igenom det först.

Viktiga löften ska finnas i skriftlig form.

Om säljaren lovar något, begär då att denne visar var det står i kontraktet.

Fatta aldrig förhastade beslut och låt dig inte stressas av försäljarnas argument om att erbjudandet bara gäller idag.

Källa: Telekområdgivarna