Skolinspektionen ger Ikasus allvarlig kritik

Skylt vid Skolinspektionen.
Skolinspektionen uppmärksammar flera allvarliga brister på Ikasus.
Flera gånger har Skolinspektionen uppmärksammat brister på grundsärskolan Ikasus.
Nu är det dags igen.
Bland annat visar det sig att det bara finns en enda utbildad lärare på skolan.

Ikasus har ett 30-tal elever från förskoleklass till högstadiet och riktar sig mot elever med autism, autismliknande tillstånd och utvecklingsstörning.

Sedan våren 2017 har Skolinspektionen gjort inspektion på skolan tre gånger. Alla gånger har brister framkommit och rektorn har fått svara på hur de ska åtgärdas. I några fall har det också skett. 

Men flera brister finns kvar.

• Vid den nya inspektionen i oktober 2018 fanns det bara  två utbildade lärare på skolan. Kort efter inspektionen slutade den ena av de utbildade lärarna och rektorn hävdade då att en ny utbildad lärare skulle börja jobba på skolan en dag i veckan. När Skolinspektionen ville veta vilken utbildning läraren hade visade det sig att hen saknade examen. Någon speciallärare, en viktig funktion på en särskola, fanns inte alls.

• Skolan har dålig koll på varför eleverna inte lär sig vad de ska och vad skolan kan förbättra. Skolinspektionen konstaterade vid ett tidigare besök att ”det saknades en tillräcklig analys av vad som påverkar resultaten och måluppfyllelsen i verksamheterna”. En ansats till det hade tillkommit när Skolinspektionen kom tillbaka. Men när eleverna inte fått de kunskaper de behöver såg skolan hellre orsakerna i deras funktionshinder än att reflektera över om något behövde förbättras i undervisningen. Och när lärare kommit med synpunkter och önskemål har rektor inte brytt sig om dem.

•  Det saknas specialpedagog och kurator. Det finns inga uppställda mål för elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete. Inte heller har elevhälsan presenterat sig för lärarna.

Ikasus måste ha åtgärdat bristerna innan den 20 februari.