ANNONS

Skolorna redo att ta emot barnen efter dådet

Mamma Linda Pedersen tillsammans med sönerna Nils och Gustav .
Mamma Linda Pedersen tillsammans med sönerna Nils och Gustav .
Alla barn reagerar olika på händelser som terrordådet på Drottninggatan den 7 april. Skolorna står rustade för att ta emot dem efter påsklovet.
– Lärarna är skolade i att prata med barn, säger Adelinde Schmidhuber, grundskolechef i Stockholm.
ANNONS

Gustav och Nils Pedersen firar påsklov och har åkt in till Sergels torg tillsammans med sin mamma Linda. I sina händer har de röda rosor som de ska lägga vid de tusentals blommor som medmänniskor före dem lagt i trappan upp till Drottninggatan.
– Det går inte att strunta i det som hänt. Det känns bra att lägga ner en blomma. Det är väldigt många som tänkt på det här, säger Nils och lillebror Gustav nickar.

Linda Pedersen berättar att hon suttit tillsammans med barnen och tagit del av nyhetsrapporteringen.
– Till en början hade de mycket frågor om vad som hänt och Nils undrade om mannen hade blivit gripen.

Mamma Linda Pedersen tillsammans med sönerna Nils och Gustav. Foto: Pekka Pääkkö

Extrainkallad personal

Den 11-åriga flickan som dog i attacken gick på Campus Manilla på Djurgården och där höll man öppet under påsklovet. Såväl personal som elever har kommit till skolan för att sörja och för att få stöd av extrainkallad professionell personal.

– Det är omöjligt att förstå vad som hänt, men att prata med varandra är helande. Campus Manilla är som en familj just nu, säger rektorn Maija Möller Grimakova.

Att barn tar in lite information i taget och reagerar olika utifrån ålder är bra att tänka på vid stora händelser som denna, berättar Josefin Michanek som är psykolog på Rädda barnen.
– Om det handlar om mindre barn så ska man inte svara på mer än barnet frågar efter, säger hon.

Många barn kan ha tagit del av fruktansvärda bilder från dådet som har florerat i sociala medier. Hur tänker du kring det?
– Som förälder vill man att barnen ska berätta om vad de sett. Jag tror att det är bra att ha en öppen hållning. Man kan säga: ”Jag har hört att väldigt många har sett bilder, har du också gjort det?”, säger Josefin Michanek.

Upp till varje skola

Adelinde Schmidhuber, grundskolechefen i Stockholm stad, berättar att man inte har gått ut med några särskilda direktiv.
– Men vi rekommenderar att man samlas i lärarlaget och pratar om det stöd som finns. Men hur man väljer att göra är olika från skola till skola. Vi ska vara väldigt lyhörda för vad eleverna signalerar och det är barnets behov som styr hur vi vuxna kommer att agera och hur vi kommer att möta detta. Vid behov kopplas kuratorer eller psykologer in för att ge särskilt stöd, säger hon.

ANNONS
Fakta

Så gör du i Danderyd

”Vi har vår vanliga verksamhet”

Efter terrorattacken har inte rutinerna ändrats i Danderyds kommuns krishantering. För barn som behöver prata med någon om händelserna på Drottninggatan hänvisar kommunen till skolornas kuratorer eller samtal till BRIS.

Hur gör vuxna som behöver hjälp med att bemöta sina barns frågor om terrordådet?
– Vi har vår vanliga verksamhet dit man kan ringa för att få stöd och hjälp med hur man ska prata med sina barn.  Detta är inga ovanliga frågor även om situationen är ovanlig. I vårt familjeteam finns både familjebehandlare och barnpsykiatriker, säger Åsa Wallén som är avdelningschef på familjeavdelningen i Danderyds kommun.

Stödpersonernas uppgift är att finnas till hands och ge medmänskligt stöd. På stödcentret kan drabbade (ej skadade) och anhöriga få psykologiskt, socialt och materiellt stöd.

 

Källa: Danderyds kommun