Skolstarten: Niorna i Botkyrka fick högre betyg än någonsin

Kvarnhagsskolan och Fittjaskolan
Carlos Conde Fernandez på Kvarnhagsskolan i Alby är nöjd. Till höger arkivbild från lektion på Fittjaskolan som också skolstartade i dag.
Det har varit ett turbulent år i för skolan i Botkyrka.
Men skolresultaten för niorna i våras var de högsta uppmätta jämförbara siffrorna kommunen sett hittills under den här läroplanen.

I dag startade skolorna på många håll. I Botkyrka kommun där skolförvaltningen hittills haft ett turbulent år, med ett historiskt ingripande från Skolinspektionen på Storvretsskolan och viteshot för Grindtorpsskolan på Albyberget så gör man det trots allt med rekordbra meritvärden för niorna.

Fokus på ökad närvaro, ordning och reda, mentorskap och ett stärkt elevhälsoarbete.

Emanuel Ksiazkiewicz (S)

”Har jobbat hårt”

Själv är jag stolt över denna positiva resultatutveckling, våra elever och personal har jobbat hårt för den. Vi brottas fortfarande med flertalet utmaningar men vi kan se att vårt arbete ger resultat, säger utbildningsnämndens ordförande Emanuel Ksiazkiewicz (S).

Niornas rekordbetyg

Det genomsnittliga meritvärde landade i våras på 225 enligt preliminära resultat att jämföra med 214 för vårterminen 2018. Det slutgiltiga resultatet är klart i september. Siffrorna är de högsta jämförbara siffrorna Botkyrka kommun sett sedan läroplanen för 2011.

– Det är kanske förvånande med tanke på turbulensen, men man ska komma ihåg att vi har skolor som hela tiden fortsätter leverera, säger Carlos Conde Fernandez som är rektor på Kvarnhagsskolan i Alby.

Han fortsätter:

– Kvarnhagsskolan har lyckats bra, och har legat ganska stadigt de senaste åren. Vårt genomsnittsvärde ligger på 222,8, säger han efter att skolbarnen gått efter höstterminens första skoldag.

Godkänt i alla ämnen

Andelen med godkända betyg i alla ämnen har ökat från 66,7 till 69,8 % i Botkyrka, vilket också är det högsta någonsin för Botkyrkas kommunala skolor. Här är rektorn på Kvarnhagsskolan i Alby inte helt tillfredsställd med resultaten på sin egen skola, även om det ligger nära snittet.

– Jag skulle vilja sett ännu fler som var godkända i alla ämnen på, nu låg vi på 67-68 procent någonstans, säger han.

Framgångsreceptet

Utbildningsnämndens ordförande Emanuel Ksiazkiewicz  har framgångsreceptet klart för sig:

– Viktiga framgångsfaktorer till den positiva resultatutvecklingen är ett långsiktigt arbete med fokus på ökad närvaro, ordning och reda, mentorskap och ett stärkt elevhälsoarbete. Det har skapat förutsättningar för att kompetenta lärare kan bedriva undervisning med hög kvalitet, säger han.