ANNONS

Skräckfylld tågresa för Eivind och mormor

Barbro Imberg och hennes barnbarn Eivind, 5, fick en skräckfylld tågresa i måndags.
Barbro Imberg och hennes barnbarn Eivind, 5, fick en skräckfylld tågresa i måndags.
Eivind, 5, blev stående ensam på Lillängens station. Hans mormor hann inte av tåget.
Eivind, 5, blev stående ensam på Lillängens station. Hans mormor hann inte av tåget.
Eivind, 5, älskar att åka tåg.
På Saltsjöbanan i måndags fick Eivind och hans mormor Barbro Imberg dock uppleva en tågresa de helst sluppit:
Eivinds mormor hann inte av tåget innan dörrarna stängdes. Eivind blev stående ensam på perrongen i Lillängen.
– Det här måste SL ta på allvar, säger Barbro Imberg.
ANNONS

En skarp sol lyser på den blekt blå marshimlen.

Ett tåg kommer in till Lillängens station. 

I måndags eftermiddag var Barbro Imberg och hennes tre barnbarn på väg hem med tåget på Saltsjöbanan.

När de skulle kliva av vid Lillängens station lät Barbro Imberg femårige Eivind gå av före, som han alltid brukar göra. Barbro Imberg skulle kliva av efter med barnvagnen där Eivinds två syskon satt.

Men dörrarna hann att stängas och Barbro blev kvar med de båda tvååringarna på tåget.

Barbro Imberg bedömer att dörrarna i tåget stod öppna kanske  tio sekunder.

Åkt många gånger

Hon säger att hon och barnen har åkt med tågen på Saltsjöbanan många gånger men aldrig tidigare har något liknande hänt, att de inte har hunnit av tåget allihop.

– Jag blev som paralyserad, säger Barbro.

När tåget åkte i väg säger Barbro att hon tänkte dra i nödbromsen men en medpassagerare avrådde henne.

ANNONS

Istället klev hon av vid nästa station, Järla, och omväxlande sprang och gick med barnvagnen tillbaka till stationen i Lillängen.

Många tankar hann att fara genom hennes huvud, en var förstås rädslan för att något skulle hända Eivind.

Eivind har ingen mobiltelefon så hon kunde inte ringa honom. Istället ringde Barbro Imberg sin dotter, Eivinds mamma, som ringde polisen som snabbt var på plats på Lillängens station.

Hade fått hjälp

Väl framme i Lillängen fick Barbro veta att en ung man som hade befunnit sig på stationen hade följt med Eivind hem till en granne till Eivinds familj.

Eivind visade sig vara välbehållen men var förstås påverkad av det som hänt.

Efteråt ringde Barbro Imberg SL som sa att ”så här får det inte gå till”. Hon väntar nu på ett närmare besked från SL hur detta kunde hända.

– Arg och besviken, beskriver Barbro sina känslor över det som hänt. Så slarvigt. Det här var en skräckupplevelse.

Hon tycker att dörrarna på tåget ska öppna åtminstone 30 sekunder när de stannar vid stationerna, så att alla verkligen hinner kliva av.

Gillar åka tåg

Barbro Imberg säger att både hon och Eivind älskar att åka tåg på Saltsjöbanan:

– Jättebra, jag gillar tåget. Och tåg är är bra för miljön och man slipper att leta efter bilparkering.

Men efter måndagens tågresa har både Barbro och Eivind blivit mer betänksamma till tågresandet:

– Det här måste SL ta på allvar, säger Barbro Imberg.

Barbro Imberg vill gärna tacka mannen som hjälpte Eivind hem den här måndagseftermiddagen, en man som hon aldrig fick namnet på.

Har du själv någon skuld till det som hände?

– I så fall skulle det vara att jag lät Eivind hoppa av först, att jag inte lät honom hålla i vagnen istället när vi gick av. Men jag litade på att vi skulle hinna av tåget, säger Barbro Imberg.

Martina Wiklund, pressinformatör på SL, bekräftar att en anmälan har gjorts:

– Det har hänt, det är jättetråkigt, det visade sig vara en olycklig miss, säger Martina Wiklund.

En förklaring till att konduktören inte såg pojken på plattformen kan enligt Martina Wiklund vara att pojken har sprungit i väg när han kom ut på plattformen. Men Martina Wiklund säger att det bara är en gissning.

– Det vi kan säga är att det var jättetråkigt att det hände och beklagar det. Det var en tråkigt händelse, ett missöde, säger Wiklund.

Läs mer om Nacka: Så vill SL ändra busstrafiken i Nacka

Läs mer om Nacka: Telegrafberget – från festplats till bostäder

Fakta

Konduktören flaggar för dörrstängning

På Saltsjöbanan är det konduktören som flaggar för när det är dags för föraren att stänga dörrarna.

När tåget är i rörelse går det bara att stanna tåget genom att dra i nödbromsen.

Källa: SL