Blottare oroar: ge oss en buss till stallet

Birgitta Örner Lundstedt har hittills samlat in cirka 600 namn på listan.
Birgitta Örner Lundstedt har hittills samlat in cirka 600 namn på listan.
På kort tid har 600 personer skrivit på ett upprop vid Mälarhöjdens ridskola i Sätra. De vill ha en buss ända ner till stallet, längs den ödsliga Sätravarvsvägen.

En mycket lång namnlista damp nyligen ner hos SL. Cirka 600 personer har skrivit under den. Önskas: att buss 135 åker ner till Mälarhöjdens ridskola i Sätra, när det är ridlektioner här.

Bakgrunden är att en blottare visat sig för två unga kvinnor, en som arbetar i stallet och en som bor i området. Det skedde tidiga morgnar, och har polisanmälts. Händelserna väckte liv i det gamla kravet på en buss ända fram till ridskolan.

– Vi startade en namninsamling med önskan att buss 135 ska svänga ner till stallet, åtminstone under de mörka timmarna. Jag fick in ungefär 600 namn på bara ett par veckor och lämnat listan till SL, berättar Birgitta Örner Lundstedt, som driver Hovcaféet ihop med sina systrar.

Hovcaféet är något av en samlingspunkt vid Sätra ridanläggning. Här tar ryttare och personal en soppa eller en fika och många föräldrar slår sig ner medan barnen har ridlektioner. Det är de som nu har skrivit på uppropet, som legat vid kassan, väl synligt bland bullar och småkakor.

– Föräldrar, ryttare, barn, mormödrar och farmödrar. Alla har skrivit på med stor entusiasm. Åh, vad bra att ni gör ett nytt försök att få hit bussen, har de sagt, berättar Birgitta Örner Lundstedt.

Ödsligt skogsområde

Buss 135 kör sträckan Mälarhöjden-Vårberg. Önskan är att den ska svänga av från Björksätravägen, in på Sätravarvsvägen och ner till Sätra ridanläggning, i ett ödsligt skogsområde.

Flera hundra flickor och kvinnor tar ridlektioner här, vid Mälarhöjdens ridskola. Det är inte första gången de önskar en buss. Kravet restes redan 2013, då en flicka överfallits på väg till ridskolan. SL utredde, men ansåg att Sätravarvsvägen var i för dåligt skick för busstrafik.

Sedan dess har dock vägen rustats upp. Detta påpekade Skärholmens stadsdelsförvaltning för trafikförvaltningen våren 2017, och krävde bussar till stallet under eftermiddagar och tidiga kvällar. Argumentet var att tryggheten för ridskoleeleverna måste säkras.

Vändplan saknas

Men enligt SL är den upprustning som Trafikverket gjort i samband med bygget av Förbifart Stockholm inte tillräcklig. Vägen klarar de lastbilar som kör sprängmassor ner till båthamnen vid Sätra varv, men är fortfarande inte lämplig för bussar, menar  SL.

– Vägen är för smal och backig och saknar en vändplan för bussar. Den uppfyller inte SL:s riktlinjer, säger Christian Hoffmann vid SL:s presstjänst.

Bollar tillbaka frågan

Men SL stänger inte dörren helt. Om kommunen rustar vägen för busstrafik kan SL tänka sig att utreda saken ännu en gång.

Och det är ingen omöjlighet, enligt Ola Eriksson vid trafikkontorets presstjänst. Han bollar dock tillbaka frågan till SL och landstingets trafikförvaltning (där SL ingår).

– Trafikkontoret är öppet för en diskussion om att bygga en vändplan, men det är trafikförvaltningen som bör initiera den diskussionen, säger han.

 

Fakta

En sträcka på cirka en kilometer

Buss 135 går sträckan Mälarhöjden-Vårberg.

Uppropets önskemål är att bussen ska svänga ner till Sätra ridanläggning, från Björksätravägen. Sträckan är cirka en kilometer.

Sätra ridanläggning ligger i slutet av Sätravarvsvägen, en ödslig väg kantad av skog. Sträckan är cirka en kilometer lång.

Mälarhöjdens ridskola bedriver verksamhet i stallet. Flera hundra flickor och kvinnor från Stockholmsområdet tar ridlektioner här.