Skulle opereras – då kom inte färdtjänsten

Österåkersbon Iréne Jelleryd var nära att missa en operation för att färdtjänsttaxin inte kom.
Österåkersbon Iréne Jelleryd var nära att missa en operation för att färdtjänsttaxin inte kom.
taxi
Färdtjänsten är många gpnger till för samhället svagaste ocmest utsatta .
Trots löften om bättring fortsätter klagomålen på färdtjänsten i södra Roslagen. När Åkersbergabon Iréne Jelleryd skulle opereras kom aldrig färdjänsten och när hon skulle åka från sjukhuset dröjde den en timme.

– Man är ju inte så jättepigg efter en operation. Färdtjänsten är under all kritik. Den är så dålig, säger Åkersbergabon Iréne Jelleryd, 65 år.

Mitt i Södra Roslagen har den senaste tiden skrivit om ett par fall där färdtjänsten dröjt flera timmar eller uteblivit helt. En förklaring som nämnts är färdtjänstens nya avtal med landstinget som gör vissa körningar så olönsamma att förare helt enkelt struntar i att komma.

Efter Mitt i:s rapportering har Taxi 020, det ena av bolaget Cabonlines två taxiföretag som sköter färdtjänsten, lovat att bättra sig. Men så tycks inte ha skett. Så sent som i tisdags (1/11) dröjde färdtjänsten en timme när Iréne Jelleryd skulle åka hem till Åkersberga, efter en operation på Sabbatbergs sjukhus i Stockholm.

– Bilen dröjde en timme. Och det var tre kvinnor till där som väntade på färdtjänst som väntat längre än jag, säger hon.

Även tre veckor tidigare drabbades Iréne Jelleryd av färdtjänstens schabbel. Då skulle hon på sin första operation, men färdtjänsttaxin hon beställt dök aldrig upp.

– Jag ringde färdtjänsten och beställde bilen till klockan 7.50 men den kom aldrig. Jag fick panik. Operationstiden var klockan 9.

Till slut lyckades hon få tag på en annan taxi – från Taxi Stockholm. Hon kom fram tio minuter för sent, men fick lyckligtvis ändå genomföra operationen.

– Jag har åkt färdtjänst många gånger och det är alltid krångel. De måste ju ändra på det här!

taxi

taxi

LÄS MER:

Färdtjänst lät Barbro vänta på gatan i 3,5 timmar

Skulle fira födelsedag – då kom inte färdtjänsten

Taxi 020 ber om ursäkt för utebliven färdtjänst

 

Taxichef: ”Inte möjligt” att alltid komma i tid

Att nå en hundraprocentig  tidspassning med färdtjänsten är ”inte möjligt då det finns alltför många faktorer som påverkar verksamheten”. Det skriver Frederick Scholander, marknadschef på Taxi 020/Sverigetaxi som sköter en stor del av färdtjänsten på uppdrag av Stockholms läns landsting.

”Precis som all annan kollektivtrafik påverkas vi av den trafikinfarkt som nu råder i Stockholm. Utöver detta försöker vi ta så mycket hänsyn det går till både väderlek och efterfrågan”, fortsätter han.

Enligt Frederick Scholander visar den senaste statistiken att färdtjänsten i Österåker har en tidspassning på 93 procent.

”Vi vet att många av våra färdtjänstkunder har tider att passa, och försöker självklart se till att vi är på plats i tid. Det är naturligtvis mycket beklagligt att Iréne drabbats på detta sätt, vi kan bara be om ursäkt och arbeta vidare med våra förbättringar” avslutar han.

Färdtjänsten når inte punktlighetmål

I snitt är det idag bara 91 procent av de beställda färdtjänstresorna som startar senast inom tio minuter från beställd tid. Landstingets mål är 94 procent.

Därför gick landstinget i slutet av oktober ut med löften om en rad förbättringsåtgärder tillsammans med de taxibolag som kör färdtjänsten.

– Det är otillfredsställande att färdtjänsten inte fungerar som det är tänkt. Detta drabbar en kundgrupp med särskilda behov, som ofta har svårt att använda den allmänna kollektivtrafiken, säger Sara Catoni, trafikdirektör på landstingets trafikförvaltning.

Enligt landstinget är många som använder färdtjänsten också kritiska till långa svarstider hos kundtjänst och till hanteringen av resegarantin.

Bland åtgärderna som landstinget nu genomför är förändrad zonindelning i bokningssystemet,  fler trafikledare och prioritering av hanteringen av resegarantin.