Skydd för mc-förare längs Slingerbulten får godkänt

Räcket som ska skydda motorcykelförare på Slingerbulten har fungerat bra, enligt Trafikverket.
Räcket som ska skydda motorcykelförare på Slingerbulten har fungerat bra, enligt Trafikverket.
PÅ Trafikverket är man nöjda med de nya mc-skyddsräcken som sattes upp på Slingerbulten för drygt ett år sedan.

– Vi hoppas de kommer på fler ställen, säger ­Maria Nordqvist på Sveriges Motorcyklister.

I våras placerades de första så kallade underglidningsskydden ut på prov på tre platser. Ett av dem var på väg 257 mellan Rosenhill och Tungelsta – kallad Slingerbulten. Nu är Trafikverket klart med en första utvärdering av de nya räckena och så här långt är projektledare Hans Holmén nöjd.

– Vi har inte sett att de skapat några problem för snöröjningen. Vi har pratat med plogbilsförare och de har rapporterat att snön går bra att ploga bort och att vägen inte driver igen, säger han.

Tanken med skydden är att hindra att en mc-förare som åker av vägen krockar med räcket och fastnar med kroppen.

– Det är något av det farligaste som finns. Det tar tvärstopp, säger Maria Nordquist på Sveriges Motorcyklister.

Med skyddet på plats glider i stället motorcyklisten längs med räcket och skadorna blir inte lika allvarliga.

Liknande räcken finns i andra länder, men inte i Sverige. Trafikverket vill därför se hur de klarar svenska förhållanden, särskilt på vintern. En sak man upptäckt är att räckena måste höjas upp lite från marken.

– Grus och skräp täpper till spalten mellan marken och räcket och hindrar vattenavrinningen från vägen, säger Hans Holmén.

Mc-skydden ska sitta uppe för utvärdering i två år till. Sveriges Motorcyklister hoppas på fler räcken, men ännu finns inga sådana planer.

Nu börjar motorcykelsäsongens farligaste period, när regn och nerfallna löv gör vägbanorna hala och förrädiska. Hittills har varken Hans Holmén, Maria Nordquist eller Ulf Fälldé, trafikpolis på Södertörn, hört om någon olycka på Slingerbulten där underglidningsskydden hjälpt till vid en olycka.

Enligt Ulf Fälldé har det varit anmärkningsvärt lugnt på Slingerbulten än så länge i år, något som bekräftas av Transportstyrelsens olycksstatistik.

– Det har inte varit så många allvarliga motorcykelolyckor som det brukar. Vad det beror på vet jag däremot inte.

Fakta

Bara två lindrigt skadade hittills

Antal olyckor med motorcykel på väg 257 mellan Tungelsta och Rosenhill:

2011: 4 svåra olyckor, 1 lindrig olycka.

2012: 1 svår olycka, 5 lindriga olyckor.

2013: Ingen svår olycka, 2 lindriga olyckor.

Källa: Transportstyrelsen